Det är inte svårt att hamna i skuggan av Minecraft om man jobbar med ett annat spel på Mojang. Det är bara så det är, och antagligen alltid kommer att vara på studion som omsatte en och en halv miljard senaste räkenskapsåret. Det här året kan mycket väl toppa fjolårets siffror, men då kommer även en del av pengarna komma från Mojangs andra spel, Scrolls.

För vilken annan spelstudio som helst skulle Scrolls vara en skaplig och stabil framgång. Spelet, som är ett så kallat samlarkortspel i stil med Magic: The gathering, släpptes i betaversion i början av sommaren. För 15 euro kan man sedan köpa det direkt från Mojangs eller Scrolls hemsidor. Första veckan passerade spelet 40 000 sålda exemplar, och nådde då break even trots två års utveckling med ett team på mellan två och sex personer.

Inom en månad hade det sålt 100 000 och var med andra ord en rejäl vinstaffär. Kurvorna pekade rakt upp - men planade ut 10 000 kunder senare. 110 000 sålda spel ger intäkter på knappt 15 miljoner kronor räknat i dagens kurs. Eftersom Mojangs affärsidé är att sälja direkt till konsumenten hamnar dessutom allt, minus moms så klart, i Mojangs kistor.

Ändå är detta alltså en försvinnande liten del av företagets intäkter.

– Men vi har aldrig sett det så och vi tänker inte göra det nu heller. Att det skulle vara mycket mindre än Minecraft är ju självklart, det går inte att ständigt jämföra sig med det. Jag är väldigt nöjd med att vi har så pass många spelare som vi har just nu, säger Jakob Porser, chefsdesigner för Scrolls och en av Mojangs tre ägare.

Scrolls bygger på en gammal spelidé som Jakob Porser och Markus "Notch" Persson började diskutera redan på den tid när de arbetade tillsammans på King. Jakob Porser började jobba med designskisser direkt efter att Mojang startade hösten 2010, den mer handfasta utvecklingen satte igång tidigt 2011. Då var grundidén till Scrolls unik.

– Vi ville ta göra ett samlarkortspel som byggde på ungefär samma grunder som Magic, men göra det enklare och mer lättillgängligt. Det skulle inte vara lika dyrt att köpa kort heller. Det fanns inget sådant då och jag tror många kände som vi, att det behövdes, säger Jacob Porser.

Snabbspola fram till sommaren 2013 och det finns ett helt gäng spel som bygger på liknande tankar, även om de inte är precis som Scrolls. Mest dramatiskt är kanske att Blizzard både hunnit lanserat och betatesta sitt Hearthstone: Heroes of Warcraft.

– Konkurrensen är en helt annan idag, det gick ju inte att förutse så klart. Men jag tror inte det nödvändigtvis är något dåligt, det visar att det finns ett intresse för den här genren. Vi har vår idé och vårt sätt att göra ett kortbaserat strategispel, det handlar mer om att göra något eget som är bra. Vi sneglar inte på de andra utan håller oss till vår vision, vad vi tycker är kul i ett spel som det här. Man är farligt ute om man ska börja gissa sig till vad marknaden vill ha.

Redan från början fanns det med i planerna att sälja saker inne i spelet i form av mikrotransaktioner. Dels lämpar sig samlarkortspel väl för det, dels gjorde trendsättaren Magic just det. Men hela tiden har Mojang varit tydliga med att försäljningen inne i spelet inte ska vara den stora intäkten för bolaget, liksom att det aldrig ska gå att köpa sig fördelar mot den som spelar mycket.

I dag står köpen inne i spelet för ungefär tio procent av intäkterna, alltså drygt 1,5 miljoner hittills. Några planer på att ändra konceptet finns inte, men Jakob Porser stänger inte dörren för att bli gratis, free2play.

– Vi vill aldrig göra ett spel som säljer massa dyra saker bara för att det finns folk som är villiga köpa dem. Jag dömer inte utvecklare som gör sådana spel, men för oss är det metoder vi inte tänker befatta oss med. Däremot stänger vi inte för att göra Scrolls till gratisspel i framtiden om det skulle behövas för att locka fler spelare, säger han.

I dagsläget spelar mellan tre och fyra tusen personer dagligen Scrolls. Det är tillräckligt för att man nästan alltid ska hitta folk att spela mot, men det är för lite för att de som är högt rankade ska hitta jämbördigt motstånd. Och det här är utmaningen för Scrolls, att nå den kritisk massa som gör att nästan alla nästan alltid hittar någon att spela mot, oavsett vilken nivå man är på.

– Vi har absolut inga planer på att bli free2play inom den närmaste framtiden, men märker vi att det på sikt blir svårt att locka tillräckligt mycket spelare så kan det absolut hända. Det är så de flesta andra samlarkortspel fungerar idag, det kanske redan blivit en standard, att många förväntar sig att det är så det ska vara.

På måndag släpps en stor uppdatering med 40 nya kort - det totala antalet är nu uppe i drygt 200 - och ett helt nytt turneringsläge.

– Ska bli intressant att se hur många av de gamla spelarna som blir aktiva igen och hur många ny som kommer till. Vi gör som vanligt ingen marknadsföring kring våra spel, vi vill att det ska ske viralt. Där har vi så klart stor hjälp av vårt stora community, det som händer Mojang märks eftersom vi finns med en stark närvaro på sociala medier.

Avgörande för spelets framtid blir antagligen också att Scrolls får singleplayer, det vill säga att man kan spela själv mot datorn. Det är något som teamet förmodligen börjar arbeta med snart och blir klara med...ja, när?

– Det är hopplöst att säga, det kan ta tre månader, det kan ta tolv. Eftersom vi har Minecraft behöver vi aldrig göra spel med kniven på strupen. Vi sätter inga deadlines utan jobbar tills vi är klara.