Det har gått ett par veckor sedan Malmöbaserade Simogo släppte sitt femte mobilspel på tre år, det udda Device 6. Inte nog med att spelet i sig bryter mot normer genom att leka med litteratur, grafisk design och okonventionell spelmekanik – Simogo bryter också med Appstores normer.

För medan gratisspelen med köp inne i appen dominerat försäljningslistorna det senaste året, går Simogo åt helt andra hållet och tar 28 kronor för Device 6.

Det verkar funka bra. Spelet har i skrivande stund smått bisarra 97 av 100 i snittbetyg enligt sajten Metacritic. Det är ungefär samma som GTA 5. Och försäljningen går fint den också, inte minst sedan amerikanska Apple haft Device 6 som Editor's choise en vecka.

– Under första veckan sålde vi ungefär 50 000 spel. För oss är det väldigt bra, vi är hur nöjda som helst, säger Simon Flesser som driver bolaget tillsammans med Magnus "Gordon" Gardebäck.

Simogo är en sammanslagning av deras namn, och studion är inte större än så, även om de tar in frilansar för musik, manus och annat.

Simogo har sakta men säkert skaffat sig något av en kultstatus i spelvärlden. Det började med det egensinniga Bumpy road våren 2011, som ändå sålde överraskande bra. Spelet var svårt, men hade en mycket rar berättelse om ett äldre par som samlade minnen tillsammans. I en spelvärld befolkad av actionshjältar och pokémons kändes greppet nytt.

Våren 2012 kom musik- och smygaspelet Beat sneak bandit. Det sålde betydligt bättre, och fick också pris för årets bästa mobilspel på Indiependent games festival och nominerades till en Bafta.

De två spelen, samt studions lite mer bagatellartade debutspel Kosmo spin, genererade en omsättning på två miljoner förra året. Det var siffror som Rovio Stockholms studiochef Oskar Burman twittrade om.

– Han måste vara väldigt intresserad, för Simogo är ett handelsbolag som ägs av två bolag som jag och Gordon äger var för sig. Men två miljoner är väl bra, fast alla som driver företag vet ju att det inte är så mycket som det låter. Efter löner och omkostnader blir det inga stora summor kvar, säger Simon Flesser.

Fast i år blir det bättre. För i februari släppte studion spelet Year walk, också det för 28 kronor, dessutom ett äventyr som byggde på svensk folktro och krävde att man läste en medföljande minibok. Det var minst sagt annorlunda.

Det har till idag sålt i 170 000 exemplar. Utan att ta hänsyn till moms eller något annat innebär det alltså intäkter på nästan 4,5 miljoner efter att Apple tagit sina 30 procent.

– Det känns så klart väldigt bra. Det gör ju att vi kan fortsätta jobba precis som vi gjort hittills, att fokusera på de spel vi själva vill göra utan att snegla speciellt mycket på vad som kan tänkas sälja. Vi är väldigt fokuserade på att undersöka olika sätt att spela, att hitta nya sätt att göra det och bryta konventioner. Den som spelar Device 6 till slutet kommer också upptäcka att det finns ett budskap där, att vi har något vi vill säga.

Några planer på att sänka priset på kommande spel eller, för den delen, gå mot free2play finns inte.

– Nej, men det verkar som om det finns en nisch för spel som kostar lite pengar i Appstore. Det är flera som gör som oss och tar över 20 kronor. Vi behöver ju inte sälja miljoner spel för att gå runt och ha en bra tillvaro. För oss är de försäljningssiffror vi har jättebra.

Simogo har hittills bara gjort spel för IOS, och några planer att ändra det finns inte.

– Nej, Android verkar väldigt rörigt att jobba med. Det räcker med alla olika IOS-enheter som finns nu, det är knepigt att hålla reda på bara det. Men det är inte heller så lätt att man bara kan ta Year walk eller Device 6 och flytta dem till Android, de är gjorde just för IOS och är bitvis en kommentar till hela systemet med Appstore och IOS-spel, säger Flesser.

– Vi är inte heller intresserade av att låta någon annan studio göra om våra spel till en ny plattform. Vi vill nog helst göra det själva i så fall.

Problemet med det är tiden inte räcker till.

– Nu ska vi ta en paus från att göra helt egna spel. Samma vecka som vi var klara med Year walk drog vi igång Device 6. Produktionen har gått otroligt lätt, jag har nog aldrig varit med om en så smidigt utveckling. Men nu ska vi ägna oss åt en del roliga sidoprojekt innan vi startar något eget igen.

Vad det ska handla om har varken Simon Flesser eller Magnus "Gordon" Gardebäck en aning om. Det enda det vet är en sak: det blir något de vill göra, alldeles oavsett vad som trendar i Appstore.