Det nya försäljningsstoppet gäller den nordiska marknaden, men avspeglar enligt Samsung inte förhållandet på andra marknader.

Under det senaste året har bolagets nordiska pc-försäljning utgjorts av fem olika modeller i ATIV-serien, samt Google-datorn Chromebook.

Så här motiverar Samsungs pressansvarige Erik Juhlin beslutet i sina svar via mejl:

– Vi försöker alltid anpassa oss snabbt efter behov och krav från användare och marknad. Vi har därför fattat beslutet att avsluta försäljningen av bärbara datorer, inklusive Chromebook, i Norden.

– Självklart innebär det här att vi just nu fokuserar på våra mobila produkter som tablets och smartphones, fyller han även i.

Samsung har sagt att man ska fokusera mer på det egna operativet Tizen. Dessutom har den sydkoreanska jätten sagt att man ska ersätta Google Maps med Nokias karttjänst Here. Erik Juhlin svarar så här på hur den nya strategin påerkar samarbetet med Google.

– Detta beslut har inget samband med Tizen. Vi har ett framgångsrikt samarbete med Google, det kommer inte att påverkas av detta, hävdar han.

Hur länge kommeer ni att leverera Chromebook?
– Jag kan inte ge ett exakt datum, men vi kommer att ta emot order ett tag framöver under hösten, och självklart se till att alla befintliga leveranser sker på ett för kunder och partners tillfredsställande sätt.

Hur mycket har den sålt i Sverige?
– Jag kan tyvärr inte uppge försäljningssiffror.

Har den inte gått förhållandevis bra i Sverige ändå, inte minst som skol-pc?
– Chromebook var en del av vårt produkterbjudande mot skolor. Vi erbjuder fortfarande innovativ teknik och innovativa produkter för skolvärlden, exempelvis surfplattor och interaktiva displayer.