Cygate sjösatte igår det som bolaget kallar den enskilt största satsningen på många år. Och det nya initiativet, som går under konceptet närproducerade it-tjänster, innefattar samtliga affärsområden och samtliga medarbetare. Även om det framför allt är ett affärsområde, Cloud Cygate, lett av Ipeers förre vd Johan Hedlund, som ska jobba helt med det nya molnkonceptet.

– Vi hade en stor lansering igår där vi gick igenom vad vi har, säger Cygates Patrik Olsson, som lyfter fram de båda förvärven Ipeer och IIM som en viktig del av det nya projektet.

– De jobbar mycket med datacenter och har en stark kompetens för att göra det här. Vi har 70-80 personer som är helt dedikerade till det här och som är väldigt duktiga på det.

Kärnan i det nya närodlade konceptet är molnet, där Cygate kommer att ha ett antal olika erbjudanden beroende på vilken storlek på företag som är kund.

– Vi har ett antal olika tjänster, dels från Ipeers produktion med publika, privata och hybrida moln. Vi har även wlan som tjänst, och dessutom har vi ett antal säkerhetstjänster med. Vi lanserar ett tiotal tjänster nu, men tror att vi kommer att landa på ett 20-tal tjänster när allt är klart, säger Patrik Olsson, som säger att en viktig del är Cygates fem datacenter i Sverige.

– Molntjänster växer oerhört mycket, även om det fortfarande finns en hel del diskussion om vilka lagar och regler som gäller kring var data finns och kring säkerheten. Men nu börjar det bli så moget och så bra att man kan lägga det mesta i molnet.

En viktig tjänst i sammanhanget är också det som man har valt att kalla Cygate Molnkonnektor, där kunderna guidas ute i molnets snåriga värld.

– Tanken är att vara rådgivare och att hjälpa kunderna med vad som är känsligt att flytta ut i molnet och varför man ska göra det.

Är det bara betalning i form av en prenumerationsmodell eller hur funkar det?
– Kunden betalar bara för det den använder. När det gäller de publika molntjänsterna kopplar du inte upp dig i mer än en månad. Men är det en privat molntjänst är det ett längre kontrakt eftersom det är mer av ett projekt. Men vi vill inte att man ska titta bara på priset utan vi betonar framför allt säkerhetsdelen.

Att man valt att betona sin lokala närvaro genom att kalla det närproducerat förklarar Patrik Olsson så här:

– Vi har valt att kalla det närproducerat eftersom det är en av våra styrkor. Vi har 20 lokalkontor i Sverige, och vi tror att våra kunder uppskattar och vill ha en person att prata med. Vi har även en servicedesk med personal som pratar svenska. Det kan man ju försöka hitta hos exempelvis Google.