Spotify

För drygt två år sedan lanserades Spotify i Asien, men än så länge finns de bara i fem länder. Nu sägs den svenska streamingtjänsten vara på väg att släppas i två viktiga marknader: Japan och Indonesien.

I Japan har streamingmarknaden till sist tagit fart, och Spotify har nu fyra anställda i landet och letar fler, säger företaget till Tech Crunch. En källa inom Spotify säger till sajten att den pågående rekryteringen kommer att bli ett viktigt steg i att ge sig in i Japans komplexa regelsystem kring musiklicenser.

Läs mer: Popcorn Time för musik lanserades för tre dagar sedan. Lika många skivbolag har redan stämt dem.

– Vi vill siktar på att finnas i hela Asien så småningom. Vi har haft ett japanskt team på plats ett tag, men det finns inget bekräftat släppdatum på den marknaden ännu, säger en talesperson för Spotify till Tech Crunch.

Enligt sajtens källor är lanseringen i Indonesien betydligt närmare, och Spotify har redan varit ute och sökt en musikredaktör för landet. Världens fjärde största nation har en befolkning på en kvarts miljard och en snabbt växande marknad för smarta mobiltelefoner.

2013 släpptes Spotify i Singapore, Hongkong och Malaysia. Sedan dess har det gått trögt med expansionen i Asien, de enda lanseringarna har varit i Filippinerna och Taiwan. Totalt finns appen i cirka 60 länder runt om i världen.