När Toshiba ska presentera sitt resultat för det innevarande räkenskapsåret, som avslutas i mars 2016, beräknas det bli ytterligare en storförlust. Förlusterna ser ut att landa på runt 40 miljarder kronor, och runt 7 000 jobb förväntas bli påverkade när bolaget nu ska spara sig ur krisen.

En del av bakgrunden till katastrofsiffrorna går att hitta i en bokföringsskandal, där Toshiba tidigare har överdrivit sin lönsamhet med motsvarande 11 miljarder kronor.

Men det är inte hela anledningen. En tuff utveckling på pc-marknaden har så klart också påverkat resultatet negativt. Även på tv-sidan har bolaget haft problem i flera år.

Läs också: Gandalf Data blir Toshibas nordiska lagringslager

När det gäller frågan hur Toshiba i Sverige och Norden kommer att påverkas är det locket på-strategin som gäller. ”Toshiba lämnar tyvärr inte ut den informationen”, blir svaret på den frågan.

toshiba

 
Det bolaget har valt att kommunicera när det gäller pc-divisionen är att man kommer att lägga mer krut på b2b-delen framöver. Detta främst eftersom den är mer lönsam och hållbar. När det gäller konsument-pc är framtiden desto mer oviss. Hur affären påverkas i Sverige och Europa vill man inte kommentera i dagsläget.

Toshibas pressavdelning kan inte svara på exakt hur många som jobbar med pc-försäljningen i Sverige. Men de uppger att det rör sig om ett "ytterst litet antal personer” i Norden och de jobbar både mot b2b och b2c. Hur många av dessa tjänster som kommer att påverkas när bolaget ska gå fram med kniven vill Toshiba inte gå in på.

Läs också: Ännu fler inbyggda säkerhetsrisker – nu i datorer från Lenovo, Dell och Toshiba

Däremot framkommer det att man kommer att agera hemma i Japan genom att knoppa av pc-delen från Toshiba Corporation och istället slå ihop den med Toshiba Information Equipments, som är ett säljbolag inriktat på företags-pc. Den förändringen gäller från och med 1 april 2016.

När det gäller frågan om hur svenska partner och kunder kommer att påverkas när de stora åtgärderna vidtas så konstaterar Toshiba i ett mejl att ”det pågår samtal just nu med kunder och andra som kan tänkas påverkas av detta”.