Det har varit ett minst sagt tufft slut på det gamla och en lika tuff start på det nya året för Dustin. Kollinummer på ett stort antal ordrar som har lagts hos e-handlaren mellan 30 december och 4 januari har blandats ihop, och såväl Dustin som Postnord har stått handfallna.

Resultatet blev att över tusen kunder har fått vänta på sina produkter, utan någon information annat än att det rört sig om ett systemfel.

Läs också: Dustins nya giv – öppnar konceptbutik

– Det hade blivit fel i en uppdatering som gjorde att något mellan oss och Postnord gick fel. Det innebar att vissa paket fått fel kollinummer och det gjorde att paketen inte gick att lämna ut, utan paketen har gått fram och tillbaka, säger Dustins kommunikationschef Eva Ernfors, som även beklagar att kunderna inte har fått någon information.

eva ernfors
Eva Ernfors, Dustin.

– Vi har inte kunnat se vilka ordrar det var, utan det gick att se först när paketen kom tillbaka till oss, så vi kunde inte kontakta de berörda kunderna. Det hade naturligtvis varit väldigt bra om vi hade kunnat göra det.

Hur har kunderna reagerat?
– Det är så klart jättetråkigt när det påverkar kunder, men vi har försökt lösa det så fort som möjligt när kunderna har hört av sig. Vi har fått en hel del frågor om vad som har hänt, men det är inte så många som har varit upprörda.

Läs också: Dustin köper upp svensk Ciscopartner

Enligt Eva Ernfors har inte alla kunder drabbats, något som alltså har försvårat för kundservicen.

– Hade det handlat om alla kunder hade det varit en annan sak, då hade vi kunnat informera brett. Det är givetvis bra att det är ett begränsat antal, men det har som sagt medfört att paketen har legat och studsat och sedan kommit tillbaka.

Nu ska dock allt vara uppdaterat och klart och problemen ska vara åtgärdade.

– Jag pratade precis med vår kundservice och nu ska de flesta ha fått sina paket, och nu fungerar det bra igen, säger Eva Ernfors.

dustin
Så här såg det ut hos en drabbad kund hos Dustin när hen försökte spåra försändelsen.