IDC flaggade redan i december för att 2015 skulle bli ett riktigt eländesår för pc-försäljningen. Och det blev det också. Under fjolårets sista kvartal minskade försäljningen med 10,6 procent jämfört med motsvarande period året före.

razer
Pc-tillverkaren Razer fokuserar helt på speldatorer. På bilden konceptdatorn Project Christine.


Men det finns i alla fall en glädjande trend, och det är dyra speldatorer, som inte drabbas lika hårt av pc-döden. Den främsta orsaken till det är så klart att spelentusiaster är mer benägna att köpa nytt. Och det är just den minskande viljan att byta ut sin pc som pekats ut som den främsta orsaken till pc-raset de senaste åren.

Läs också: Windows 10 har inte räddat den fallande pc-försäljningen

– För det första har smarta telefoner och plattor inte ersatt gaming-pc:n på samma sätt, något som har hänt med standard-pc:n. Gamers är inte heller lika priskänsliga, utan är beredda att lägga pengar på att få den senaste och bästa teknologin. Många gamingdatorer byggs hemma av entusiaster, säger Lewis Ward, som är analyschef för gaming på IDC.

Dyra speldatorer är givetvis en liten del av den totala pc-marknaden, men en allt mer attraktiv sådan. IDC har inte specificerat några siffror, men Intel uppskattade nyligen att entusiast-pc-marknaden växer med cirka 26 procent per år.

Och det är tydligt att flera av de stora pc-tillverkarna sneglar ditåt när den klassiska försäljningen viker. Dell, Lenovo, Asus och Acer har samtliga lanserat specifika speldatorer och Lenovo har till och med lanserat ett eget spel, Game State. Och det finns även kommande trender som troligen kan spä på försäljningen ytterligare.

Läs också: Därför är den virtuella verkligheten bättre än den riktiga, enligt Oculus Rift-skaparen

– VR kommer troligen att påskynda tillväxten av gamingdatorer. VR-headset kopplas oftast till datorer utrustade med de senaste grafikkorten, säger IDC-chefen Loren Loverde.

Från IDC:s pc-rapport framkommer också att de tre största pc-leverantörerna globalt sett var Lenovo, med 21,4 procent av marknaden, HP med 19.9 procent och Dell med 14,1 procent.