Det råder full startupvurm i branschen just nu. Många av de stora it-bolagen jobbar nu för fullt med att knyta till sig och locka nystartade bolag, antingen som utvecklare på plattformen eller bara som inspiratörer.

Lockbetena varierar, men ofta handlar det om att bistå med teknisk hjälp, molnkapacitet eller rena investeringar. Den röda tråden är att man vill bygga lojalitet med bolag på väg upp.

Läs också: Investeringarna minskar – men det stoppar inte framåtandan för svenska startups

Ett av bolagen som satsar stort på att locka bolag från den svenska startupscenen är Microsoft. Sara Kullgren, ansvarig för Developer Experience, säger att det har pågått ett tag, men att det ömsesidiga intresset har ökat.

Sara Kullgren
Sara Kullgren, Microsoft.

– Vi har gjort det här under en längre tid och det är viktigt på många sätt. Dels jobbar vi globalt, men vi har även lokalt dedikerade personer här i Sverige, säger hon.

Bland annat har Microsoft ett antal personer som sitter på startupfabriken Sup46 samt Epicenter.

– Ja, vi har tre affärsutvecklare och en eller två tekniska evangelister som är där varje vecka.

Sara Kullgren exemplifierar med bolag som Pichit.me, Acast och Propellerhead, en trio som samtliga har fått teknisk och kommersiell hjälp av Microsoft.

– Pichit.me valde att lägga sig i vår plattform och det gav en möjlighet att komma in i Microsofts ekosystem och idag integrerar vi deras bildlösning i Office 365 och Sway. Tillsammans når vi därmed ut till väldigt många användare, konstaterar Sara Kullgren.

Varför omfamnas startupvärlden så mycket just nu?
– Det händer mycket nu, med mobila och intelligenta molnlösningar, molnlösningar och det behövs mycket innovation. Och där vill vi vara med och få ut nya tjänster till marknaden. Vi kommer också med egna häftiga produkter som Cortana och Hololens, men vad det handlar om är att vi har en öppen plattform med öppna API:er osv där vi vill att många nya bolag ska vara med och utveckla lösningar för Hololens osv.

Är storföretagen för dåliga på innovation själva?
– Det tycker jag inte. Om jag tittar på de två senaste åren och vad som har kommit ut från oss är det ganska imponerande. Vi vill hela tiden jobba med öppna api:er och ha ett blomstrande ekosystem för de som vill vara med och utveckla på vår plattform. Den digitala kakan växer hela tiden så det finns plats för både startups och storföretag att vara innovativa.

Läs också: Doktorn kan komma – här är vinnaren av Startuplistan 2015

Men det är inte bara de traditionella tillverkarna som öppnar famnen för startuptrenden. På konsultjätten Tieto har man dragit igång tre nya bolag inom bolaget. En anledning är att man då hoppas kunna locka in entreprenörer som inte alltid är pigga på att jobba på större bolag, och med det här konceptet skapas mer utrymme för snabbhet och innovationskraft.

– Det finns mycket innovation inom Tieto, men vi behöver bli snabbare att nå ut med den på marknaden. Då behöver vi ha en enhet med agilt tänkande och enklare processer, säger Markus Melin, som ansvarar för den senaste i raden av Tietobolag, Security Services.

– Ju större bolag du är på desto svårare är det att lyssna på kundens röst, och det är det som driver den här trenden.

Får ni göra vad ni vill, eller hur mycket styr Tieto er verksamhet?
– Vi är faktiskt självständiga. Vi har egna strategiplaner, egen försäljning och egen marknadsplan.

En annan amerikansk jätte som jagar kreativitet lokalt är IBM. Brandon Jones, som är tekniskt ansvarig för Cloud and Mobile Application Platforms, kom till IBM via förvärvet av Telelogic. Idag håller han i bolagets startupjakt i Malmö.

Och det är framför allt till monlnplattformen Bluemix som IBM vill locka till sig skånska entreprenörer.

– En orsak är att vi vill utveckla snabbare, men även att vi ska kunna låta kunderna testa Bluemix-plattformen snabbare, säger han och konstaterar att det är en spännande miljö med gott om teknisk kompetens.

– Efter att Sony Mobile lade ner finns det många duktiga entreprenörer och spännande bolag i området, så det finns stora möjligheter här. Ett exempel vi jobbar med är Modcam, som startades av grundarna till Polar Rose. Vi använder deras teknik till vår iot-plattform för Watson, säger Brandon Jones.