Atea


I dag var det tårta och klackarna i taket på Ateas huvudkontor i Kista. Detta efter att bolaget lyckats komma över 10 miljarder kronor i omsättning på den svenska marknaden.

– Vi var inte över förra året, men nu är vi där. Vi är extremt nöjda. Tittar vi tre år tillbaka i tiden så har vi vuxit med ungefär en miljard per år. Det är så klart fantastiskt bra. Nu är det februari och vi är redan fullt inne i ett nytt år, men det är viktigt att stanna upp ibland och känna stolthet, säger vd Carl-Johan Hultenheim.

Den exakta omsättningen landade på knappt 10,8 miljarder, vilket är en ökning med 11 procent från fjolåret. Rörelseresultatet för helåret ökade med 25 procent, till 355 miljoner kronor. Och det är tydligt att Ateamaskinen glufsar i sig allt mer av den svenska it-infrastrukturkakan.

Läs också: Danskarna vill sälja – men vem vill köpa TDC Sverige?

På frågan om vems marknad man tar hävdar Carl-Johan Hultenheim att den frågan är ointressant. Han väljer istället att fokusera på det faktum att man växer, och kommenterar marknadspositionen så här:

– Vi tittar på det hela tiden och vi väntar fortfarande på en del siffror för att verifiera det. Men på den totala it-infrastrukturmarknaden har vi mellan 16,5 och 17 procent. Så vi har en bit kvar till målet vi satte för några år sedan, att nå över 20 procent.

Var växer ni mest, är det inom något särskilt område?
– Nej, det som sticker ut är att alla affärsområdena växer. Det är jämnheten som skapar den starka tillväxt vi har.

Han lyfter dock gärna fram Ateas satsning på det hybrida molnet, och att det har varit ett tydligt fokusområde under året.

– Vi hade satt ett mål om att vi skulle driva 500 transformationsprojekt för våra kunder under 2015. Vi landade på 583. Och under fjärde kvartalet ser vi en tydlig ökning på funktionstjänster. Den genomgående trenden är att alla, både privata kunder och offentliga sektorn tittar på digitalisering. Nu händer det på riktigt, det som vi har pratat om så länge.

I vanlig ordning har Atea satt en ny plan inför de kommande åren, och det är tydligt att bolaget vill öka sin marginal. Den här gången är 2018 slutstation och det är lönsamheten som ska prioriteras. Det uttalade målet är att svenska Atea ska göra en vinst över en halv miljard 2018.

Läs också: Atea polisanmäler konkurrent och en tidigare försäljningschef

De senaste åren har det också varit betydligt glesare mellan förvärven. På koncernnivå har det blivit några förvärv, men i Sverige har det varit tomt i shoppingpåsen.

– I och med den organiska tillväxten har vi inte haft behov av att förvärva för att skapa tillväxt. Det ska vara riktigt smarta förvärv för att vi ska köpa dem, säger han och beskriver vad som skulle kunna vara intressant så här:

– Antingen ska det vara inom ett strategiskt viktigt område eller ett bolag med en tydlig geografisk förankring, eller inom något specifikt marknadssegment.