Per Johanson
Tietos Sverigechef Per Johanson.

När Tieto idag redovisar sitt kvartalsresultat är det tydligt att den finska konsultkolossen har hamnat på rätt köl igen efter några tuffa år.

Omsättningsmässigt växte bolaget med 3 procent, men framför allt redovisas en kvartalsvinst på 51,4 miljoner euro, vilket motsvarar 482 miljoner kronor. Och vinstmarginalen ligger på 13 procent.

– I dag har vi haft en bra dag. Det ligger mycket arbete bakom, så det är ingen tillfällighet, säger Sverigechefen Per Johansson, som också är affärsområdeschef för Financial Services.

Hur den svenska delen går framkommer inte eftersom Tieto inte lyfter fram några specifika siffror. Däremot bjuder man gärna på tillväxttal för de branscher som går bäst i Sverige, som exempelvis 18 procents tillväxt inom bank och försäkring och 13 procents tillväxt inom offentlig sektor.

Läs också: Därför omfamnar it-jättarna svenska startupbolag

– Sverige generellt går väldigt bra och har gjort det under en längre tid. Det är framför allt bra inom bank, försäkring, publika sektorn samt hälsa och välfärd, säger Per Johansson.

Och det som ligger bakom lyftet är tillväxt inom de industrispecifika lösningarna, moln och automatisering. Totalt sett har Tietos molntjänster ökat med 65 procent under året. Och den trenden är tydlig i Sverige också.

– Tidigare har man köpt hosting, förvaltning, integration och produkter isolerat. Numera handlar det mer om en helhetslösning och vi ser väldigt mycket att framför allt medelstora kunder väljer att köpa som en tjänst på ett annat sätt än tidigare. Våra molntjänster driver verkligen på den typen av affärer, säger Per Johansson.

Hur påverkar det marginalen?
– Totalt sett har marginalen förbättrats men övergången från produkt till tjänst har inte haft någon nämnvärd påverkan. Vi har mycket offshoring på den delen, mellan 40 och 50 procent. Framför allt är det mycket automatisering och det gör att vi kan leverera mer, med mindre input.

Just automatiseringen har varit en viktig del när Tieto har vänt på skutan, och det har så klart varit en omställning.

– Jag tycker att vi har kommit igenom en stor del nu, och vi ser att det ger effekt, säger Per Johansson.

Och efter att tidigare ha skurit ner är nu Tieto på jakt efter ny personal igen. Men Sverigechefen konstaterar att detta inte innebär att nya nedskärningar är något som går att utesluta framöver.

Läs också: Tieto säkrar ny startup – här är veckans hetaste it-affärer

Det betyder inte nödvändigtvis att det går dåligt utan det är en effekt av automatiseringen. Men just nu rekryterar vi igen. Den trånga sektorn är att snabbt hitta rätt kompetens. Det handlar om att ha rätt företagskultur och nöjda kunder. Det blir betydligt enklare att rekrytera nya medarbetare om man skickar positiva signaler.

Han räknar med att rekryteringen för svenska Tieto låg på drygt 200 
medarbetare förra året.

– Det är en ny kompetens därute som alla slåss om. Det är främst arkitekter och projektledare, och gärna sådana som har erfarenhet från specifika branscher som bank, hälsa eller försäkring. Det handlar alltså om mer än bara en egenskap, utan man ska gärna ha både it- och affärserfarenhet.