elektronik


När Elektronikbranschen idag presenterar sitt snabbindex – där man redogör för försäljningen hos medlemsföretagen Audio Video, Elgiganten, Euronics, Media Markt, Netonnet och Siba – framkommer det att de tuffa tiderna håller i sig. Och på ett sätt är det till och med ännu värre.

Under januari var den totala försäljningen 13 procent sämre än under samma månad 2015. Och det värsta av allt var trendbrottet för mobilförsäljningen.

Läs också: Elgiganten fördubblar antalet butiker i Sverige

Tidigare har det varit räddningsplankan, där försäljningen fortsatt peka uppåt när andra viktiga kategorier som pc och surfplattor har brottats med sjunkande försäljning. Men under årets första månad backar även mobilförsäljningen med 2 procent.

– Vi ser inga tydliga yttre faktorer som förklarar detta, utan vi kan bara konstatera att den svenska hemelektronikbranschen hade en dålig försäljning i januari, konstaterar Klas Elm, vd på Elektronikbranschen i rapporten.

En minskning med 2 procent är dock blygsam om man jämför med hur katastrofalt det ser ut för de andra produktgrupperna under januari.

Surfplattorna fortsätter tokrasa, med en nedgång på 37 procent. För bärbara datorer minskar försäljningen med 22,4 procent. Även tv-försäljningen går ned rejält, med 22,6 procent.

Läs också: Krisen för elektronikkedjorna håller i sig - men det finns en pryl vi fortfarande vill köpa

Den enda lilla ljusglimten är actionkameror, som utgör merparten av kategorin Videokameror. Den kategorin ökade faktiskt med 5 procent. Även kategorin Audio klarade sig utan ras, men där lyser tillväxten med sin frånvaro, då kategorin är på samma nivå som ifjol.