Evry


Sedan nya ägarna Apax tog över har det hänt en hel del på Evry. Nya koncernchefen Björn Ivroth har stuvat om rejält i toppen genom att plocka in tidigare kollegor från CGI och Accenture. Och det är tydligt att den marknaden är viktig för Evry idag. Det vill säga att man vill slåss om de riktigt stora kunderna mot de internationella jättarna. Och i den kampen måla ut sig som det nordiska alternativet.

Strategin har inte gått hem lika bra hos den del man skulle kunna kalla gamla Evry. Eller gamla Systeam är nog ett än mer passande namn. Den del där bolaget varit regionalt starkt, med många relationsbyggande affärer med små och medelstora företag, har kommit i kläm i den nya strategin. Och det börjar nu märkas rejält då de flesta tunga cheferna nu hoppar av.

I slutet av förra året lämnade Sverigechefen Niclas Ekblad det bolag han varit på under 26 år. Och han är knappast ensam. Det är ett antal tunga chefer som också har vandrat ut genom Evryporten.

Den nordliga regionchefen Fredric Arvidsson, och Anders Olsson, regionchef syd är två exempel, liksom ett antal lokala vd:ar. Bland avhopparna hittar vi exempelvis Anders Eriksson i Karlstad och Ove Prissberg i Borås, som båda har lett starka regionala fästen. Utöver det har många affärsområdeschefer gått samma väg, samt ett flertal konsulter.

Koncernchef Björn Ivroth håller inte med om att den nya strategin bara är inriktad mot stora företag, och att Evry One-affären skulle komma i andra hand.

– Tvärtom vill vi stärka vår position inom det segmentet, men i tillägg till det vill vi jobba med större kunder. Vi ändrar inte strategi. Medelstora bolag kommer att fortsätta vara vår strategi, och vi gör ett fantastiskt bra jobb därute, säger han.

Han säger att inriktningen mot större företag också är viktig, men att man kommer att välja sina strider mot jättarna.

– Det finns ett antal nordiska bolag som vill ha en leverantör som är nästgårds. Vi ska vara aktiva där också, men det är ett tillägg. Och vi går in i den marknaden selektivt, vi går knappast in på de affärer där det är global leverans till 172 länder. Det ena utesluter inte det andra. Vår grundläggande verksamhet påverkas inte av att vi börjar jobba med större nationella eller nordiska bolag.

Är det Apax som lagt den nya strategin, eller är den din?
– Ledningen har tagit fram den. Vi ser att det finns ett kundunderlag där de vill ha en stark, nordisk aktör.

Att många av dem som har byggt den lokala affären nu väljer att lämna bolaget verkar inte stressa Björn Ivroth, utan han har full tilltro till sin nya organisation, som i Sverige numera leds av Fredrik Almén.

– Naturligtvis har vi som alla bolag en personalomsättning. Jag vet att det inte är något större problem, och det skapar möjligheter och förutsättningar för dem som är lite yngre.

Så du är inte orolig?
– Nej, det är jag inte. Sverige under Fredriks ledarskap ser bra ut. Det går bra och vi får bra genmäle från våra kunder.

Ska ni ersätta de chefer som har slutat eller ska ni fylla på underifrån?
– Det är en kombination av både och. Det är många som ser oss som ett spännande alternativ idag, och vi får många spontanansökningar, vilket är positivt. Och vi har många unga, hungriga personer som är på väg upp.