Cisco
Ciscos nya internet of things-hus.

(CS/Berlin) Idag drar eventet Cisco Live igång. Årets upplaga hålls i Berlin och är enligt arrangören den största träffen hittills utanför hemlandet USA. Totalt räknar nätverksjätten med 13 000 gäster, av vilka den stora majoriteten är kunder.

Redan igår tjuvstartade konferensen och då handlade det, som för de flesta andra it-jättarna, om kraften som finns i startupvärlden. En källa som verkar ha outtömlig lockelse på gigantiska bolag i behov av nya tjänster och produkter.

För Ciscos del drog satsningen igång för två år sedan.

– Det var då som John Chambers konstaterade att bolaget måste ändra sig för att överleva, säger Bernd Heinrichs, som basar över Open Berlin Innovation Center, som är ett av nio innovationscentra som byggts upp.

Läs också: Internet of things blir en svart marknad värd miljarder för kriminella

Han säger att ändringsbehovet fram tills nu främst visat sig i att man gått från att vara ett stängt företag, till att idag vara "öppet och välkomnande". Den stora nyckeln är som sagt att kunna få ut produkter snabbare på marknaden än vad man klarat tidigare. Och som vanligt är det internet of things som är i fokus när Cisco pratar digitalisering. Extra mycket betonas säkerhetsdelen.
Själva verksamheten i Berlin bedrivs i ett gammalt tegelhus i Schöneberg, som köpts loss från ett lokalt gasbolag. Idag fungerar det dels som startupmiljö med allt vad det innebär av inredning, dels som experimentverkstad för att koppla upp allt som går att koppla upp.

I dagsläget har man cirka 5 000 sensorer som är uppkopplade i det 1 200 kvadratmeter stora trevåningshuset, och tanken är att hela huset på sikt ska vara automatiserat. Planen är att utöka till 10 000 sensorer. Det tydligaste automatiska exemplet idag är lamporna, som styrs av sensorerna, och som dessutom kan regleras styrkemässigt och färgmässigt med en app. Och all data från sensorerna samlas i molnet, men än så länge har man bara haft nytta av en bråkdel av den data som samlats in.
Mysrum
Mysrummet.
Men flera företag har bjudits in, och Bernd Heinrichs säger att det har väckt stort intresse bland tyska industriföretag, bland annat från fordonsindustrin. Och Bosch nämns som en återkommande partner.

Läs också: Cisco: Sårbarheter i Tranes termostater illustrerar allt som är fel med IoT-säkerhet

Och det är som sagt tanken. Att locka dit kreativitet och hjälp. Och det görs som vanligt med hela startupkonceptet. Det är café och samlingslokal med återvunna möbler. Man har dessutom satsat på att inreda rum med vintagemöbler för att locka ”det kreativa Berlin” och givetvis har man även ett mysrum uppe på vinden, där det är skofritt, heltäckningsmatta och hängmattor.

– Vi är bara i början, men vi vet att innovation är en lagsport, säger Bernd Heinrichs och gläds åt att många verkar vilja vara med i hans lag.

– Det är otroligt hur många som vill jobba med oss. Än så länge är det öppet för alla. Vi har kapacitet för ungefär 100 personer.