I slutet av sommaren slog Ciscos John Chambers och Apples Tim Cook på stora trumman för bolagens nya samarbete, där Iphone skulle stå i fokus, och där målgruppen var tydlig: företagen.

Sedan dess har det inte hörts särskilt mycket om samarbetet. Vi passade på att fråga runt lite bland Ciscocheferna under Cisco Live, som just nu pågår i Berlin.

Jeanne
Jeanne Beliveau-Dunn, chef över tjänsteverksamheten Cisco Services.

– Det är framför allt en supportstrategi där vi hjälper dem att stöda företagsaffärerna, säger Jeanne Beliveau-Dunn, som är chef över Ciscos tjänsteverksamhet Cisco Services.

– Apple behövde lära sig hur företagskunderna fungerar. Och vem kände till det bäst? Cisco så klart eftersom vi finns i nätverket och känner kunden, säger hon.

Läs också: Cisco: Vi är världens största säkerhetsbolag

Marciej Kranz basar över Corporate Technology Group, och han beskriver Applesamarbetet så här:

– Att ta hjälp av partner är en viktig del av vår uttalade innovationsresa. Och ett partnerskap som sticker ut mer än andra är så klart det med Apple. Som jag ser det är det verkligen en klassisk win-win för båda parterna.

Han säger att bolagens respektive vd:ar var tydligt överens om att de hade mycket att tjäna på ett samarbete.

– Fokus på kort sikt är hårdvara och mjukvara, och att det ska fungera sömlöst. Ett tydligt exempel är att våra telepresencelösningar och Spark ska funka bra i Apples telefoner.

Läs också: Här ska Cisco bli mer spirituellt med hjälp av mysrum och Berlinhipsteri

Men han påpekar att de stora vinnarna är användarna på företagen som sporras att kunna använda de produkter de vill ha.

– Det här är ett tydligt sätt att uppmuntra användarna att själva välja vilka produkter de vill jobba med.