Lan Assistans
Mathias Leonardsson och Attila Földhazi, vd på Lan Assistans, tar nya tag hemma i Östergötland.

I somras lanserade den gamle hem-pc-kungen Attila Földhazi, och Lan Assistans, sitt nya koncept med förmånscyklar. Och nu är det dags för nästa steg för det Norrköpingsbaserade bolaget, som idag är betydligt mindre än under glansdagarna.

Men den här gången är det inte cyklar, utan mer klassisk it till företag som står i centrum. Med nya taglinen ”Clearsky – bekymmersfri it med rent samvete” säger Attila Földhazi att han vill skapa harmoniska it-chefer.

Målgruppen är främst offentlig sektor där han nu på nytt vill utmana Atea och övriga branschen, och kortfattat stavas receptet etiska produkter och lokalt engagemang. Och istället för att sälja produkterna är det nu hyreskontrakt som gäller.

– Vi har vana att leverera stora volymer, men nu hyr vi ut it-arbetsplatser till företagen och garanterar att det är schysta produkter. Vi kallar helhetskonceptet bekymmersfri it, och det inkluderar även att man tar hand om den gamla utrustningen, säger Attila Földhazi om sin modell.

Precis som Atea och Dustin har Lan Assistans valt att lägga krut på csr-frågor, och med schysta produkter syftar han på att de ska vara tillverkade på ett bra sätt och fria från konfliktmineraler. En viktig ingrediens är att gå all in på pc från Fujitsu, som tillverkas i tyska Augsburg.

– Vi gör så mycket vi kan givetvis. Vi har valt att satsa på en leverantör som inte har sin tillverkning i Kina, utan de har bara tillverkning i Tyskland och Japan, säger han om csr-satsningen.

Den andra delen handlar om att skapa socialt engagemang. För Lan Assistans innebär det främst hemma i Östergötland, där man redan stöttar ett antal lokala idrottsföreningar.

– Vi vill förstärka det lokala engagemanget. Vi kollar alltid med kunden hur vi kan ta ett socialt ansvar på den ort där kunden verkar. Sedan avsätter vi en del av år vinst för att stötta den lokala verksamheten, säger Mathias Leonardsson, som för ett år sedan bytte CGI mot Lan Assistans, och som idag ansvarar för Clearsky.

Läs också: Rg19 köper krisande Lan Assistans-bolag

Attila Földhazi och parhästen Torgny Nilsson startade bolaget 1984 då med namnet Datacenter. Efter ett antal kedjeturer, namnbyten, förvärv och
försäljningar är det sedan 2006 Lan Assistans som gäller.

I dagsläget utgörs styrkan i Norrköping och Linköping av endast 15 personer, vilket är en rätt stor skillnad för hur det såg ut för ett antal år sedan då bolaget var runt 100 personer och även hade en stor verksamhet i Stockholm.

– Målsättingen är inte att växa personellt, utan vi ska vara en bra arbetsplats där vi är tillräckligt många för att ta hand om folk på ett bra sätt, säger Attila Földhazi och lyfter fram att man utöver cyklar och it-arbetsplatsuthyrning även har ett antal driftkunder.

Hur mycket omsätter ni idag?
– Jag räknar med att vi kommer att landa runt 100 miljoner i omsättning i år. Vi har bokslut sista april och det ser jättebra ut. Tanken med det här är att vi ska göra skillnad. Jag hoppas att andra gillar det och följer vårt exempel.