caperio
Tomas Wanselius, vd på Caperio

Ett svagt kvartal avslutade Caperios 2015, ett år som inte heller uppfyllde den önskan bolaget har haft de senaste åren.

För det som bolaget har eftersträvat – att ta klivet fullt ut mot mer tjänstebaserad försäljning – är fortfarande en bit bort. Istället är det den gamla klassiska återförsäljaraffären som dominerar verksamheten för Brommabolaget.

Omsättningen för helåret minskade med 3 procent, till 894 miljoner kronor och årsresultatet landade på –4,3 miljoner kronor. Ser man till resultat per aktie så landade det för helåret på –1,82 kronor, att jämföra med –0,87 kronor per aktie 2014.

– Man kan så klart inte vara nöjd om man gör ett minusresultat, konstaterar vd:n Tomas Wanselius, som säger att fokus framöver är att fortsätta jobba hårt med sin förflyttning.

Läs också: 4 miljarder i potten när staten letar leverantörer av datacenter

– Det är framför allt två saker som är viktiga. Vi behöver ha fler kunder och så behöver vi ha en snabbare omställning. Kundernas krav på helhetslösningar och en mer flexibel leverans blir allt mer tydlig. Jag kan ärligt säga att jag hoppats att vi skulle vara längre fram, men förflyttningen tar längre tid än vi trott

Det är under de senaste tre åren som Caperio har kämpat med att bli mer tjänsteinriktat. Tomas Wanselius säger att han och bolaget måste ha tålamod, och han har långt ifrån gett upp.

– Vi vet att kunden är där, men det är ingen snabb och transaktionell affär. Och jag är övertygad om att det är flera i branschen som brottas med det, så det är inget specifikt Caperioproblem. Kunden har inte riktigt varit beredd att ta det fulla steget, men jag tror att 2016-2017 är åren då det verkligen kommer att ske en förflyttning och det kommer att göra att vi får fart på det.

Ett tungt slag som slog mot årets resultat var att Caperio i slutet av 2014 tappade en viktig kund. Enligt vad IT24 erfar handlar det om PWC, som istället valde att ta in Telecomputing som it-leverantör.

Och det avhoppet fick följdverkningar in i 2015.

– Det slog framför allt mot första kvartalet och fjärde kvartalet 2014, säger Tomas Wanselius, som hellre vill lyfta fram de nya kunder som plockats in under året.

– Där har vi till exempel Kalmar kommun och fastighetsföretaget Balder. Det sistnämnda är en kul affär leveransen verkligen är som vi vill.

En del av medicinen under de senaste åren har stavats neddragningar. Och antalet anställda på Caperio vid årets slut var 144. Ett år tidigare utgjordes styrkan av 171 personer.

Läs också: Fusioner i affärssystemvärlden – veckans hetaste it-affärer

– Vi är operationellt effektivare och lyckas nå nästan samma omsättning, men med färre folk. Så det glädjande är att vi säljer på som vanligt, konstaterar Tomas Wanselius.

Så det är den gamla affären som fortfarande bär upp er?

– Ja, järnhandlar-Caperio går fortfarande bra. Så egentligen handlar det som sagt om att fortsätta orka förflytta oss. Intresset från kunderna är väldigt stort.