affärer

Addnodebolag kliver in hos lågpriskedjan

Lågpriskedjan Ö&B:s ägare Runsvengruppen har plockat in Addnodebolaget Technia Transcat när man ska implementera ett nytt system för product lifecycle management-system, plm. Med den nya mjukvaran från Dassault Systèmes vill Ö&B hålla bättre koll på leverantörer, sortiment och produkter.

– Vi valde Technia Transcat baserat på deras starka kompetens inom plm för detaljhandeln och deras lokala närvaro, säger Runsvengruppens it-chef Peter Adell.

Tobiigrundare cashar in

En stor grupp av ägare har sålt av aktier i svenska ögonstyrningsbolaget Tobii. Totalt såldes 8,1 miljoner aktier under torsdagen. Det motsvarar 9,2 procent av kapitalet i bolaget. Enligt Nyhetsbyrån Direkt såldes aktierna till en kurs på 54 kronor.

Bland säljarna finns bland annat grundarna John Elvesjö och Mårten Skogö, men även Investor, som innan försäljningen var bolagets största ägare med 16 procent av aktierna. Även Intel och Sjätte AP-fonden fanns med bland de säljande parterna. Enligt ett pressmeddelande var köparna "ett begränsat antal svenska och internationella investerare".

Kommunikationsbolag på drift hos TDC

​Intermails dotterbolag Stroederalton har valt att teckna ett hostingavtal med TDC. Affärsvärdet beräknas ligga på ett antal miljoner kronor under avtalets tre år.

Stroederalton hanterar bland annat flera av Nordens största kundklubbar, vilket genererar stora databasvolymer.

– TDC kunde uppvisa en väldigt stabil och trovärdig lösning samt organisation för att ta hand om våra system dygnet runt, sju dagar i veckan. Därtill kunde de även visa stora och stabila referenser, säger Jonas Åkvist, it-chef på Stroederalton.

Landstingsdubbel för Kalix Tele24

Landstingen i Sörmland och Västmanland har gjort en gemensam upphandling av telefoniväxel och valet föll på Kalix Tele24. De nya avtalen, som träder i kraft i mars, gäller samtliga samtal under kvällar och nätter samt en så kallad overflow-tjänst, som kan användas utifrån behov.

– Det finns en övergripande trend att landsting och kommuner samverkar för att hitta gemensamma lösningar och för att bli mer effektiva i sina inköp. Jag ser den här upphandlingen som ett exempel på det, säger Michael Persson, budansvarig på Kalix Tele24.

Chefsrockad på AddQ

Lagom till tioårsjubiléet testar testkonsultbolaget AddQ att göra ett platsbyte i toppen. Styrelseordförande Kennet Osbjer och vd Petter Salomonsson byter helt enkelt roll med varandra.

– En av AddQ:s största styrkor är vi har förmåga att se helheten och att vi nyfiket vågar att prova nya saker. Därför ser jag det som väldigt positivt att det efter tio år kommer in ny kraft för att på bästa sätt leda dom förändringar vi står inför, säger Petter Salomonsson, som numera alltså är styrelseordförande om rockaden.

Konica Minolta it-satsar från Kalmar

Konica Minolta Data Center i Kalmar lämnade Koneokedjan för ett år sedan, och är numera en viktig del av den japanska printjättens it-satsning i Sverige. Bolaget, med 31 anställda, har nu tagit hem en affär med ACE Energi & Klimat. Konica Minolta ska leverera it-drift och funktionstjänster samt dokumenthantering till den likaledes Kalmarbaserade kunden.

– Väl fungerande it-system har högsta prioritet för oss, därför valde vi att ta det här steget. Vi får en hög säkerhetsnivå med redundans av system, backup, support. Det känns tryggt, säger Henning Lagström, it-ansvarig på ACE Energi & Klimat.

Nelly.com tar kundhjälp av Tieto

Qliroägda Nelly.com har plockat in konsultbolaget Tieto. Målet för e-handlaren är att skapa bättre kundupplevelser i alla sina kanaler, med hjälp av Tietos molnbaserade lösning Customer Care as a Service. Avtalet är treårigt och produkten innehåller webb, röst, chat, mejl och sociala medier.

– Det går lätt att analysera kundbeteenden för att sedan skapa relevanta erbjudanden, vilket gör att merförsäljningen kan öka. Personal shopping är en upplevelse som efterfrågas allt mer, säger Peter Axelsson, som är chef för Tietos affärsområde Retail, Logistics and Services.

Hon ska sätta upp Smartsign-skylten i Norge 

Svenska Smartsign tar nu sina digitala skyltningsprodukter till Norge. För uppdraget att på allvar etablera sig i vårt västra grannland har bolaget rekryterat Anne-Mette Sørum. Hon har tidigare erfarenhet av marknaden för digital skyltning och kommer närmast från Scala. Hon började den 1 februari och har redan hunnit med att representera sitt nya bolag på branschmässan ISE i Amsterdam.

– Tack vare Anne-Mette hoppas vi öppna upp den norska marknaden och det är verkligen roligt att vi har fått med oss henne i företaget, säger Smartsigns försäljningschef Daniel Pettersson.