e-handel


Personerna bakom lanseringen av Detail Merchandising Online har i drygt 20 år jobbat med hur olika varumärkens produkter exponeras i butik. Sedan några år har bolaget även lyft sin verksamhet till nätet och e-handeln. Och nu tror bolaget på ett rejält genombrott globalt för sin senaste produkt.

Ett nyligen tecknat avtal med den globala jätten CPM International, som är verksamt i mer än 40 länder, är en viktig del av den förhoppningen. Dessutom har man lierat sig med en stor handelsaktör i Storbritannien som innefattar butiker som Tesco, Sainsburys, Asda, Morrisons och Ocado.com.

Läs också: Trendspaning: Här är teknikerna du måste hålla koll på just nu

I Sverige har en av pionjärerna varit LG, som länge har varit en partner inom butikshandeln. Joakim Gavelin, senior partner på Digital Merchandising Online säger att man med nya e-handelsprodukt kan hjälpa tillverkare att hålla koll på sex viktiga kriterier: tillgänglighet, köpbarhet, vad det kostar, vad konkurrenternas produkter kostar, att produkterna är exponerade på rätt sätt samt share of shelf. Det sistnämnda visar hur produkter hamnar när en kund gör en sökning på respektive återförsäljares sajt.

Och han konstaterar att e-handeln har en hel del att jobba med inom områden som den gamla butiksvärlden länge sett som självklara.

– Onlinehandeln betraktas ofta som svår att hålla koll på. I vissa branscher är det fortfarande runt hälften av aktörerna som uppger att de inte har riktig koll på hur arenan ser ut, säger han.

Och det är just kontrolldelen, och hur en specifik tillverkares produkter utmärker sig i e-handlarens sortiment som nu ska på export . Han talar gärna i termer av nålar och höstackar, och lyfter fram att deras produkt kan ge tillverkarna ett litet nålstick i form av en pushnotis varje gång det sker en avvikelse från det önskade mönstret.

– Jag kallar det här en rejäl innovation även om det kanske är mer av ett nytt sätt att använda befintliga ingredienser, lite som att använda deg till någonting helt nytt. Detail är byggt på ingredienser som funnits tidigare som databas, sökfunktion och en kontrollpanel. Det vi har gjort är att blanda det i en bunke och ta fram en ny användarnytta av det, säger han.

Läs också: Pojken med guldbyxorna på riktigt – kortjättarna vill göra dina kläder till betalkort

När det gäller konkurrensen säger han att det finns många prisjämförelsesajter, men att behovet av kontroll fram tills nu har inneburit att tillverkarna haft folk som sitter och kollar på nätet, och det är främst där nålarna i höstacken blir en adekvat liknelse.

– Vad jag vet är vi först med möjligheten att notera avvikelser från hur det ska vara och inte ska vara.

Joakim Gavelin säger att det nya globala samarbetsavtalet kommer att ge en rejäl skjuts, inte minst eftersom e-handeln kommit betydligt längre i Europa när det gäller exempelvis livsmedelsbutikerna.

– Det kommer att slå ännu bättre i europeiska butiker än lokalt, inte bara för att e-handeln har kommit längre. Onlineförsäljningen är inte lokal, utan de flesta har sin onlineverksamhet på Europanivå, och det är där besluten fattas.