Playstation VR


Konsumentmarknaden för vr-headset väntas i år få sitt stora genombrott, men begränsad pc-kapacitet och höga priser bedöms samtidigt hämma tillväxtsiffrorna. Det skriver tekniksajten Motherboard.

Den verkliga vinnaren, i alla fall den närmaste tiden, kan bli Sony vars installerade bas av Playstation 4-konsoler ger goda tillväxtmöjligheter för bolagets kommande vr-headset, skriver sajten vidare.

Även om 2016 allt mer ses som året då vr-headset får sitt genombrott hos konsumenterna omgärdas tillväxtprognoserna av stor osäkerhet.

Läs också: Elektronikhandeln älskar VR-hajpen – ”Den mest upphetsande tekniknyheten på tio år”

Det mest uppenbara är priset där de headset som nu är på väg till marknaden, HTC Vive och Oculus Rift, kostar mellan 5 000 och 8 000 kronor. Men för de flesta konsumenter stannar det inte där eftersom bara en bråkdel av dem har en pc med en prestanda som stödjer vr-tekniken, skriver Motherboard och hänvisar bland annat till uppskattningar som gjorts av grafikkortstillverkaren Nvidia.

Sonys vr-satsning Playstation VR verkar i alla på pappret ha de bästa förutsättningarna. Visserligen har något lanseringsdatum eller någon prislapp inte offentliggjorts, men förhandstipsen talar om senare i år och ett pris på 2 500 till 4 000 kronor. Dessutom, och kanske viktigast i alla fall på kort till medellång sikt, har Sony redan en stor installerad bas av Playstation 4, den konsol som krävs för att utnyttja vr-tekniken.

Enligt nätartikeln kan upp till 10 procent av de som i dag äger en PS4:a komma att köpa en Playstation VR inom det första året från lanseringen. Med en installerad bas på som snart är uppe i 36 miljoner konsoler skulle det innebära upp till 3,6 miljoner enheter.

Hur länge Sonys prisförsprång står sig återstår att se. Enligt undersökningsföretaget Tractica är det inte orimligt att HTC Vive och Oculus Rift kommer att sänka sina priser redan till årets julhandel.

Läs också: Glasögon, glasögon, glasögon på mobilmässan – och så lite annat skoj

En annan del av vr-marknaden är det betydligt billigare och mindre prestandakrävande mobilsegmentet. Till skillnad från HTC Vive och Oculus Rift som kräver en pc, och Playstation VR som kräver en PS4:a, används här en mobiltelefon i kombination med en huvudmask (Gear VR). För just 2016, med hänvisning till Tracticas bedömning, skriver Motherboard att totalt 16 miljoner vr-headset väntas säljas: 5 miljoner till pc, närmare 2 miljoner till PS4 och drygt 9 miljoner till Gear VR.

På lite längre sikt väntas de globala intäkterna från vr-hårdvara och vr-innehåll enligt Tractica komma att nå närmare 22 miljarder dollar 2020. Det kan jämföras med 110 miljoner dollar 2014.

Nyhetsbyrån Direkt