Tom Clancys The Division
Tom Clancys The Division är storspelet som kan innebära ett lyft för Tobiis ögonstyrningsteknik.


Ögonstyrningsbolaget Tobii beskriver lanseringen av Ubisofts spel Tom Clancys The Division som ett viktigt kvitto.

– Det är viktigt att få de stora speltillverkarna att stödja eyetracking, det visar vägen för alla andra. Trots att det fortfarande är väldigt få som kan använda funktionerna har ett av de största spelbolagen ansträngt sig och lagt in funktionerna i spelet. Det är ett viktigt initialt kvitto för oss, säger Tobiis vice vd och medgrundare John Elvesjö till Nyhetsbyrån Direkt i samband med Avanza Forum på torsdagen.

Läs också: Tobii ska nå spelmarknaden – pumpar in pengar i utveckling

The Division hade sin officiella säljstart den 8 mars och den initiala försäljningen av spelet har varit en succé för Ubisoft.

Har det haft någon effekt på Tobiis produkter?
– Jag har inte den informationen och om jag hade det skulle jag nog inte kunna prata om den, säger John Elvesjö.

Han påpekar emellertid att det är när sådana stora speltitlar har eyetracking som funktionerna kan testas och recenseras av fler, vilket kan leda till att fler spelutvecklare vill ha eyetracking i sina spel.

För en bredare användning krävs det dock många fler spel än de 30-tal som för närvarande har stöd för eyetracking, tillsammans med att fler hårdvarutillverkare bygger in teknologin, enligt John Elvesjö.

Går Tobiis utveckling inom spelområdet enligt plan?
– Vi är nöjda med det som sker nu och vi tycker att det går bra, men det finns alltid saker som är före eller efter plan. Vi är på gång med det vi ska göra, men det kommer ändå ta tid, säger han.

I nästa vecka kommer Tobii att närvara vid spelmässan GDC, Game Developers Conference, i San Fransisco.

– Vi kommer att visa en hel del saker från spelindustrin, bland annat funktionerna i The Division och Assassins Creed Syndicate. Sedan kommer vi att visa världens första ögonstyrda laptop, säger John Elvesjö.

Läs också: Så bra är den svenska tekniken som låter dig styra datorn med ögonrörelser

Även andra typer av spel, som simulatorspel och mindre indiespel, kommer att demonstreras för att visa på att tekniken är relevant för olika typer av spel.

När John Elvesjö får blicka in i framtiden ser han att Tobiis teknologi kan finnas i flera typer av maskiner, i alla datorer och i alla bilar.

– Vi tror att maskiner kan bli intelligentare genom eyetracking. Vad vi tittar på säger något om oss. Men det kan ta väldigt långt tid. Sensorerna behöver bli ännu mindre och billigare för att kunna användas bredare i olika maskiner, säger han.

Nyhetsbyrån Direkt