De indiska konsultbolagen är på offensiven i Norden just nu. Tech Mahindra, TCS, Wipro och inte minst HCL har gjort en hel del väsen av sig på den nordiska marknaden under de senaste åren. Ett bolag det varit lite tystare om är Cognizant, som visserligen har huvudkontor i amerikanska New Jersey, men en betydande del av verksamheten i Indien.

Kaushik Sarkar, som basar över Cognizants verksamhet i Norden och Baltikum, säger att bolaget ska bli betydligt mer aktivt i de nordiska länderna. Och de första avtrycken från den nya offensiven har redan gjorts. I Norge har bolaget tecknat ett tungt kontrakt inom finanssektorn, med försäkringsbolaget Storebrand.

Läs också: Cognizant ska styra Moderna Försäkringar rätt

Och i Sverige blir det Cognizant som ska styra skutan när Bonnier för första gången väljer att utkontraktera sina ekonomi- och redovisningstjänster. Med det nytecknade femårsavtalet hoppas Bonnier få mer kostnadseffektivitet och Cognizants uppdrag består främst i att standardisera processerna hos mediejätten i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

– Vi är lite av ett new kid on the block och vi kanske är lite mer okända. Men fördelen med att vara ny är att vi till skillnad från många andra är befriade från att jobba med gamla modeller, säger Kaushik Sarkar.

Han säger att bolaget öppnade sitt första kontor i Europa, utanför Storbritannien, för 13 år sedan, med Nederländerna och Schweiz, och ett antal banker som pionjärmarknad. Under resans gång har man bland annat köpt bolag i Tyskland, Frankrike och Storbritannien.

I Norden drog man igång på allvar 2009, och har idag kunder som Orkla, Volvo, Tryg och ISS. Och nu vill man alltså öka trycket och tampas på en redan fullsmockad nordisk konsultmarknad.

Kommer ni att köpa något i Norden också?
– Vi har alltid varit öppna för både organisk tillväxt och för förvärv. Vi tittar så klart alltid på om det finns något intressant, men det viktigaste just nu är att bygga vårt varumärke.

Läs också: Astra Zenecas cio ser gigantiska besparingar med molnet

I dagsläget har Cognizant 25 anställda i Stockholm och det något kryptiska måttet "ett flertal dussin" som är baserade hos kunder i hela Sverige. Men den stora leveranskapaciteten finns som sagt i Indien, och globalt har man 221 700 anställda.

Man har även valt att bygga upp mer lokala leveranscentra för varje intressant region.

– Vi har nyligen etablerat ett leveranscenter i Litauen, med över 350 anställda, och från det ska vi serva våra europeiska kunder inom finans och försäkring, säger Kaushik Sarkar.