I förra veckan sjösatte den finska it-jätten Tieto sin nya strategi. Koncernchefen Kimmo Alkio, som tog över bolaget för drygt fyra år sedan, säger att det var en positiv och spännande dag för bolaget. Och han gläds åt att man nu kan blicka framåt på allvar efter en period där man först städat och byggt grunderna, och sedan varit lite försiktiga.

– För fyra år sedan var Tieto i en väldigt annorlunda form, med en mer gammalmodig affärsmodell och ett annat sätt att möta kunderna. Nu har vi byggt en grund med mjukvara, konsulter och vår startuporganisation, så nu är det ett bolag som är i väldigt bra form, säger han och konstaterar att det är efterlängtat att få släppa på bromsen.

Läs också: Evry och Tieto pressas när indierna ökar takten – så ska de nordiska bolagen överleva

– Vi har sett tillväxtmöjligheterna som finns därute i två år, men om det är en story utan verklighet bakom så går det inte. Nu ser vi att tillväxtpotentialen är verklig och vi har en bra grund att stå på.

Grunden i satsningen stavas mjukvara med tillhörande tjänsteexpertis. Idag står mjukvaran för ungefär 30 procent av omsättningen, och det är tydligt att Tieto inte vill profilera sig på samma sätt som tidigare.

– Den gamla beskrivningen känns tråkig. Idag är vi ett nordiskt mjukvaru- och tjänstebolag. Det är betydligt mer intressant, säger Kimmo Alkio.

När det gäller Sverige är det tydligt att bolaget vill öka takten rejält, och där har man dragit igång redan under fjolåret.

– Vi tror att vi kan göra mer i Norden överlag, men Sverige är så klart en viktig marknad för oss. Ett exempel är att vi anställde 240 personer i ifjol, och vi tillsatte även nya personer i den svenska ledningen, som Cristina Petrescu.

Men det är långt ifrån bara Sverige som är i fokus i den nya strategin. Den största nyheten är att Tieto vill blicka utanför Nordens gränser igen. En sådan resa har bolaget gjort förut, då med resultatet att man vände tillbaka till trygga Norden igen. Men Kimmo Alkio är övertygad om att det är dags nu, och det är just mjukvaran som är nyckeln i sammanhanget.

När det gäller vilka produkter man ska satsa internationellt med är det samtliga branschvertikaler, men han exemplifierar kortbetalningar, hälsa och sjukvård samt det nyförvärvade Software Innovations mjukvara som områden som kan gå hem utanför Norden.

Läs också: Uselt it-stöd stressar socialtjänsten – men kommunerna gör ingenting

– Vi räknar med att det kommer att ske redan under andra halvan av året. Mjukvara är skalbart, och vi har sett att våra produkter ger effekt, säger han.

Flera av de internationella verksamheterna fick monteras ned under de stora nedskärningarna. Är ni inte oroliga att det blir så även den här gången?
– Absolut inte. Nu har vi en ny strategi och ett annat utgångsläge och inte minst helt nya produkter. Det viktigaste är att vi växlar upp bolaget på rätt sätt. Den här gången handlar det om att lansera spjutspetsteknik inom ett antal områden, så det är extremt annorlunda jämfört med den verksamhet som vi städade upp. Och vi kommer inte att sätta upp några säljkontor. När det exempelvis handlar om kort och betalningar så sker det i molnet. Men att vi inte ska ha kontor betyder inte att vi inte ska investera. Vi kommer att investera i paritet med efterfrågan.

Att den nordiska marknaden för it-tjänster är konkurrensutsatt är i det närmaste en underdrift. I princip samtliga globala jättar är här och krigar om kunderna. Men trots nya äventyr och mördande konkurrens är det fortfarande Norden som är huvudmarknaden för Tieto.

– Vi är övertygade om att vi kan göra mer i Norden också, äger Kimmo Alkio, som inte gärna uttalar sig om specifika konkurrenter.

– Nästan alla bolag är representerade på den nordiska marknaden. Det som differentierar oss är att vi har starka vertikaler i form av branschexpertis och specifika branschlösningar. Vi är ett av få företag med en stark mjukvaruaffär, konsulter och datacenter.

Innebär den nya strategin nya konkurrenter?
– Teknik är en global industri, det har vi sagt i fyra år. Ska vi erbjuda något så ska det vara starkt och det måste fungera globalt, och vi ser att vi har en väldigt stor konkurrensfördel.