Tobii ser ett fortsatt intresse för eyetracking bland spelutvecklare och ett gryende intresse bland datorspelsentusiaster. Det skriver Tobiis vd Henrik Eskilsson om bolagets affärsområde Tobii Tech i delårsrapporten.

Läs också: Nytt spel ska bli ögonöppnare för Tobiis teknik

– Vi jobbar nära spelutvecklare och slutanvändare för att samla in feedback och göra eyetracking som spelupplevelse ännu bättre. Det återstår dock mycket att göra innan det finns ett helhetserbjudande som är attraktivt för den stora massan av konsumenter, men vi fortsätter att ta steg i rätt riktning, heter det i delårsrapporten.

Tobii har pågående samarbeten med flera tillverkare av datorer som syftar till att få ut fler produkter som integrerar eyetracking. Bolaget ser även ett ökat intresse för eyetracking från potentiella integrationskunder inom andra områden, som till exempel VR och mobiltelefoner.

Läs också: Tobii ska nå spelmarknaden – pumpar in pengar i utveckling

– Vi ökar våra satsningar på teknikutveckling för att utforska och utveckla lösningar som möjliggör affärer även inom dessa områden, skriver bolaget.

Investeringarna i Tobii Tech påverkade koncernens rörelseresultat med -49 miljoner kronor (-41). Det sammantagna rörelseresultatet från Tobii Dynavox och Tobii Pro uppgick till 33 miljoner kronor (34). Koncernens rörelseresultat uppgick till -17 miljoner kronor (-8).

Nyhetsbyrån Direkt