Det var i juni som Microsoft presenterade sitt dyraste förvärv hittills. Motsvarande 217 miljarder kronor slantades upp när bolaget meddelade att man väldigt gärna vill införliva Linkedin i sitt professionella nätverk.

Rekordförvärv eller inte. Alla verkar inte lika övertygade om att Microsoft och Linkedin ska slås ihop. Rivalen Salesforce, som också var ute efter Linkedin, men snuvades på upploppet, försöker nu övertyga EU om att underkänna affären.

Margarethe Vestager, EU-kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor, sade i januari att EU skulle inleda en granskning av företags användning av personlig data och om det var hämmande för konkurrensen. Och det utspelet hakar nu Salesforces chefsjurist Burke Norton på när han konstaterar att det skulle hämma konkurrensen om Microsoft får kontroll över Linkedins data.

Läs också: Här är it-jättarna som var intresserade av att köpa Linkedin

– Microsofts föreslagna förvärv av Linkedin hotar framtiden för innovation och konkurrens. Genom att få ägandet av Linkedins unika databas med över 450 miljoner anställda i mer än 200 länder, kommer Microsoft kunna förneka konkurrenter tillgång till den datan, och därmed få en orättvis konkurrensfördel, säger Burke Norton till IDG News.

Microsoftchefen Brad Smith var inte sen att svara med moteld genom att lyfta fram Salesforces dominerande ställning på crm-marknaden.

– Affären har redan godkänts i USA, Kanada och Brasilien. Och vi är fast beslutna om att fortsätta priskonkurrera på en crm-marknad där Salesforce idag har en dominerande ställning som gör att de kan ta ut väldigt höga priser från kunderna.

Läs också: Disney ger sig in i kampen om att köpa Twitter

EU kanske inte kommer underkänna affären, men det är troligt att den kommer att synas lite extra ur konkurrenshänseende. Salesforce kanske inte får exakt som de vill, men det är inte omöjligt att affären drar ut lite extra på tiden. Den plan som har uttalats tidigare är att affären ska vara genomförd under 2016.