Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, rasar mot sajten och UNF:s förbundsordförande Robert Damberg uttalar sig om att det är för jävligt med att uppmuntra spritlangning.

Peter Arkhult på Apberget.com säger att egna reklambyrån tagit fram klisterlappar och digitala festinbjudningar i Sundsvall, där langning av alkohol till minderåriga var en del av inbjudan. För 50:- per uppdrag erbjöd sig en Apberget-associerad att köpa ut till vem som helst.

Apberget säger sig även medvetet ha använt "skådespelare" som "klädde ut sig sig tonåringar". Allt ska har skett för att skapa publicitet till den nya Sundsvallssajten.

Erik Orre VD för Västerbottens Kuriren AB som är majoritetsägare i Apberget beklagar reklamkuppen för SR, "- Det känns inte riktigt bra, det gör det inte", säger Erik Orre.

Apberget, Lunarstorm, Hamsterpaj och Playahead går en tuff match om de yngre community-medlemmarna. Sex, droger och mindre rumsrena aktiviteter drar mycket trafik (se relaterade artiklar) och förekommer. Men förlagen, mediahusen och som utgör de nya community-ägarna lär inte se lika lätt på detta som de tidigare, i vissa fall tonåriga ägarna.