Malin Sandström på Vetenskapsnytt.blogspot.com berättar att Jajja, under pseudonymer som "Ewelina" och "Joanna", lagt in intetsägande skräpkommentarer i omkring 70 olika bloggar. Kommentarerna länkas till länkfarms-liknande kataloger med namn som " banana-links.com", "galaxy-search", "melon-links" och "intergalactic-search".
Samtliga av dessa domäner ägs av Jajja. Vetenskapsnytt skriver att "de verkar ha satt i storskaligt system att spamma svenska bloggar" och totalt har runt 80 skräpkatalogsidor upptäckts.
Jajjas teknikchef Tommy Persson har svarat på anklagelserna och medger följande:
"Vi på Jajja tar fullständigt avstånd från detta sätt att arbeta. Vi anskaffar länkar av flera samarbetspartners runt om i världen och vi har uttryckligen sagt att vi inte arbetar på detta sätt. Ändå har det alltså skett och vi ska se till att det stoppas omedelbart."
Den sista februari i år inledde Jajja ett samarbete med Eniro. Samtliga av katalogföretagets tiotusentals kunder på Eniro.se erbjuds sökoptimering från Jajja.
Jajja var tidigare varit i blåsväder i början av 2006 då sökordsoptimeringsföretagets kunder Comhem, Expressen, Tradera och Tretti.se med flera kastades ut från Google. Jajja hade trots föraning använt ej tillåten sökoptimeringskod vid upprepade tillfällen.
Enligt Jajjas vd Samuel Sylvander har uppgifterna om att dessa kunder skulle slängts ut ur Googles index dementerats av Googles dåvarande vd Johan Kinnander samt branschorganisationen TS.