Även denna vecka är Jajjas metoder och "att bli jajjad" bland de mest diskuterade blogginläggen, enligt Bloggportalen.se . Ett fyrtiotal bloggar har skriver om "jajjandet". Det är många med tanke på att ämnet är något så nischat som sökmotorsoptimering.
I ett uttalande den 9:e juni sade Jajjas vd Mattias Kellquist att inmatningen av spamkommentarer pågick under ett fåtal dagar. Efter att bl a IT24 skrev om händelsen förra veckan ska Jajja omgående satt stopp för aktiviteterna. Men flera bloggare har påpekat att spamkommentarerna fortsatte strömma in efter Mattias Kellquists uttalande.
Jajja skyller fortfarande hela debaclet på en icke namngiven samarbetspartner. Enligt Hans Sandblom och företaget SEO's blogg handlar det om inhyrda resurser från ett polskt konsultbolag.
Sökordsoptimeringsexperten Nikke Lindqvist på Carnaby Solutions menar att även om Jajja pratar om "en storm i ett vattenglas" så kommer utsatta privatpersoner kräva mer av Jajja innan de är beredda att glömma. Nikke Lindqvist, liksom Joakim Jardenberg på Helsingborgs Dagblad, anser att TS Sökoptimeringsrevision, som godkänt Jajja, bör se denna händelse som en anledning att revidera listan över godkända sökordsoptimeringsföretag.
Eniro valde nyligen Jajja som svensk samarbetspartner. Enligt Christer Pettersson, produktchef på Eniro .se, var en av anledningarna att de valde Jajja att de var TS-godkända. Eniro uppskattade att deras kunder kunde känna sig trygga kring att rätt arbetsmetoder används, enligt ett uttalande.