Semestertider förvisso, men trafiken till svenska, sociala nätverken har dalat kraftigt det senaste kvartalet. Och då har det ändå varit en regnig sommar.

Enligt KIA Index vecka 26 har Johan Höglunds Hamsterpaj 183 700 unika besökare. En nedgång från toppen vid vecka 5, 2007 med närmare 40 procent. Siffrorna innan semestern var även de sämre än på länge, drygt 214 000 besökare mot 305 000 i januari.

Ledande Lunarstorm tappar från strax över en miljon unika besök i januari till omkring 750 000 de senaste veckorna. Samtidigt har besökarantalet hos Apberget, som delägs av Västerbotten-Kuriren efter en 10 miljonersaffär, sjunkit 20 procent sedan toppnoteringen vecka 8, då 92 800 unika besökare tittade in.

Under en tvåmånadersperiod har Playahead tappat 62 000 unika besökare. Uppstickaren Trig.com, med Jonas Midbrink och 27 andra investerare, har ännu inte redovisat någon besöksstatistik, men i början av april hade Trig 20 000 medlemmar. Under sommaren lockar Trig nya medlemmar med "Trig kits" (t-shirt och stickers) samt ett tidningssamarbete med Felix.

Istället för att vända sig till svenska communities verkar svenskarna i allt större skala välja amerikanska MySpace och Facebook. Trehundramannabolaget MySpace fortfarande den snabbast växande sajten i världen, med tillgång till världens alla musik- och filmartister som främsta lockbeten.

Facebook har nått stora framgångar med en teknisk uppdatering. Genom att släppa in all världens utvecklare i ett öppet utvecklings-API har den populära sajten tagit första steget mot framtidens sociala nätverk. Tanken är att vi inte ska behöva logga in och underhålla fler än ett community i framtiden.

Även Google och Yahoo! är inne på samma spår. Tillsammans med studenter från Carnegie Mellon University's Human-Computer Interaction Institute har Google påbörjat ett initiativ med namnet Socialstream. Tanken är att knyta ihop användares många olika sociala nätverk och erbjuda tillgång över domännamnsgränserna. Facebooks enorma framgångar med ett eget, öppet utvecklings-API har definitivt lett Google i denna riktning.

Web2.0 sajtägare berättar att Facebooks initiativ har fått riskkapitaliser att fråga "Har ni en Facebook-applikation redo" vid den sedvanliga företagsintervjun. Riskkapitalisterna Bay Partners sägs erbjuda ekonomisk ersättning på mellan 175 000 kronor och 1,75 miljoner kronor till utvecklare som kan porta Web2.0-applikationer till Facebook-tjänster.

Även Yahoo! har ett eget "socialt nätverk mashup" projekt på gång, Yahoo! Mosh. Mer om det projektet väntas avslöjas i höst.