Telenors mobilverksamhet i Sverige växte 14 procent och presenterar därmed en omsättning på över 1,9 miljarder kronor för perioden. Det tack vare att antalet abonnenter ökade samtidigt som intäkten per kund stärktes till 302 kronor från 280 kronor vid utgången av årets första kvartal.

Antalet mobilkunder landade på 1 794 000, varav 528 000 var kontantkortskunder. Andelen kontantkortskunder fortsatte därmed att minska.

Till skillnad från konkurrenterna ökade Telenors fastnätsverksamhet omsättningen under det andra kvartalet jämfört med samma period ifjol, något som i och för sig har sin förklaring i förvärvet av Spray som gjordes i början av 2007.

Ett och ett halvt år efter att Telenor köpte Vodafone Sverige minskar rörelseförlusten till 108 miljoner norska kronor från tidigare 171 miljoner kronor.

Johan Lindgren var minst nöjd med prestationerna på bredbandssidan där Telenor för första gången ”står och stampar” under det andra kvartalet, enligt uppgifter i Dagens Industri. Han konstaterar dessutom att priserna pressas inom verksamheten och att alldeles för stor del av tillväxten på marknaden hamnar i Telia-kontrollerade Skanovas nät, som dessutom tar för mycket betalt av konkurrenterna.

När Telenor Sverige kommer att gå med vinst vill han inte heller ge en prognos för, skriver DI, men klart är att han tror på en stärkt mobilmarginal, vilket kommer att påverka resultatet snabbt.