Blockbuster, USA:s ledande videouthyrningskedja köper upp onlineuthyrningstjänsten Movielink. Förvärvet är en del i striden mellan ledande Blockbuster, främst aktiva via egna, fysiska butiker och onlineuppstickaren Netflix. Den senare grundades 1998 i Kalifornien, men sysselsätter nio år senare över 1 400 anställda. Netflix har tre år i rad valts som bästa onlinetjänst i USA. Företaget distribuerar både prenumerationer av fysiska dvd genom nätet, samt erbjuder streaming av film. Den totala filmkatalogen rymmer totalt 80 000 titlar.

Blockbusters köp av det tidigare filmbolagssamägda Movielink är ett aggressivt drag. Videojätten har över 7 000 butiker. Då har ändå 1 000 butiker stängts ned under de senaste 18 månaderna. Onlinebaserade Movielink blir ett nytt angreppssätt för att inte hamna på efterkälken i racet mot Netflix.

Enligt uppgifter från förvärvsförhandlingarna tidigare i år ska priset landat på omkring 350 miljoner kronor. Den summan har ännu inte bekräftats. Förhandlingarna mellan Blockbuster och Movielink ska ha pågått i över sex månader.

Movielink erbjuder försäljning och uthyrning av filmer. Det kostar mellan 10 och 50 kronor att hyra en film. Tjänsten startades som ett samarbete mellan Metro-Goldwyn-Mayer Studios, Paramount Pictures, Sony Pictures Entertainment, Universal Studios och Warner Bros. Studios. Vd för Movielink heter James Ramo och huvudkontoret finns i Kalifornien.

Enligt en undersökning från Adams Media Research tiodubblades den amerikanska marknaden för nedladdning och streaming av video i fjol.