Ekonomitidningen Veckans Affärer har kartlaggt de stor svenska bloggarna och kommit fram till att de 20 största kan dra in minst 100 miljoner kronor i annonspengar per år.

Veckans Affärers chefredaktör utnämner Alec Schulman, som skriver på Aftonbladets bloggportal, till Sveriges första superbloggare. Schulman lockar av egen kraft cirka 250 000 unika besökare per vecka.

De 20 största svenska bloggarna lockar tillsammans över 880 000 unika besökare per vecka, enligt Bloggportalen.

Nu växer annonsmarknaden på bloggarna. Veckans affärer har med hjälp av branschexperter satt ihop en lista med hur stor intäktspotential bloggarna har per år.

Här är listan.

Professionella bloggar:
1. Att vara Alex Schulman 28 750 000 kr
2. Fuck you right back 17 500 000 kr
3. Lauls Fotbollsblogg 12 750 000 kr
4. Style by Kling 10 500 000 kr
5. Macfeber 10 125 000 kr
6. Prylfeber 8 875 000 kr
7. Videofeber 7 750 000 kr
8. Bilfeber 6 250 000 kr
9. Spelfeber 5 000 000 kr
10. Rar 2 500 000 kr

Privata bloggar:
1. SCHULMANIA 16 500 000 kr
2. Engla's Showroom 13 000 000 kr
3. GeekAlerts 10 125 000 kr
4. Fosfor Gadgets 8 875 000 kr
5. hotspot 7 750 000 kr
6. StockholmStreetStyle 7 250 000 kr
7. 456 Berea Street 6 000 000 kr
8. Sex? 5 000 000 kr
9. blondinbella 5 000 000 kr
10. Warpdrive - Svenska citatdatabasen 2 500 000 kr

(Antaganden: Alla bloggar har banners och sponsrade länkar som intäktspotential. 4 annonsplatser på varje sida, 2 sidvisningar per besökare och 75 % utförsäljningsgrad. Baserade på besöksiffror 13-19 augusti 2007. Uträknat med hjälp från Kenneth Danielsson på mediebyrån Wisely.)

Källa: Veckans Affärer