Kristina Englund har varit på plats på sin nya tjänst hon Thalamus sedan i juni i år, två månader tidigare än beräknat. Den första fyra veckorna ägnade hon till att lära sig verksamheten i sällskap av dåvarande vd:n Fredrich Dahlman, därefter började allvaret, förklarar Kristina Englund när vi träffas i Thalamus lokaler i Bromma utanför centrala Stockholm.

Thalamus har länge varit ett bolag som redovisat röda siffror. Under det första kvartalet vände Thalamus till förlust, men när företaget presenterade sitt resultat för årets sex första månader kunde Kristina Englund glädja marknaden med en vinst efter skatt på över en miljon kronor.

Att just Kristina blev tillfrågad att leda Thalamus kan ha sin förklaring i att hon under sina fem år som affärsområdeschef för telekom på ÅF gjorde just den resan genom att omvandla röda siffror till svarta.

– Förra året var det stora städrockader genom att man bytte delar av ledningen, man avyttra en viss del av verksamheten och säga upp delar av personalen, vilket börjar ge resultat. Därför har vi kunnat visa svarta siffror både under det första och det andra kvartalet. Däremot kan vi inte luta oss tillbaka och tänka att det är färdigt, utan vi måste fortsätta att nöta, tänkta affärsmässigt och fortsätta bygga verksamheten.

Det är alltså ingen vila ingen ro som gäller för Kristina Englund den närmaste tiden. Redan klockan sju på morgonen loggar hon in och sedan är schemat fullspäckat resten av dagen.

– Nu satsar vi satsar stenhårt inför hösten. Vi har ett par områden som vi tänker fokusera på. Vi har ju kvar två delar av bolaget eftersom vi sålde av det tredje benet, Fiberdata Installation för att renodla verksamheten och komma högre upp i värdekedjan. Det innebär att vi frigjort medel och nu kommer jobba hårt med att finna nya bolag att investera i.

Hur mycket Thalamus fick för Fiberdata Installation vill Kristina Englund inte avslöja, men är tydlig med vad de ska göra med pengarna.

– Vi ska köpa andra spännande bolag, som antingen kan förstärka eller komplettera vårt erbjudande på marknaden. Vi förvärvade ju P to P Consulting i början av året, vilket var ett sätt att rädda oss från att ha varit en duktig leverantör inom infrastruktur till att även komma in på it-sidan. Framåt vill vi hitta fler bolag mellan Fiberdata och P to P IT Consulting för att komplettera.

Köpet av P to P lyfter Thalamus nya vd fram ett flertal gånger under intervjun. Att komplettera den dåvarande verksamheten med it-konsulter var ett strategiskt viktigt drag, hävdar hon.

Thalamus har ju haft en hel del finansiella problem tidigare. Vad beror det på?
– Rent konkret förra året hade vi en affär i Örebro och Kumla som genererade stora förluster. Sedan har man behövt renodla eftersom det varit alldeles för spretig verksamhet.

Hur ser du på utvecklingen på bredbandsmarknaden?
– Ja, vi är ju många aktörer och många som försöker slå oss fram med lite olika fokus. Vi har kommunikationsoperatöraffären. Till det har vi de stora drakarna som är väldigt aggressivt ute och prisar oerhört.

Vilken del av marknaden tänker ni slå er an?
– Stadsnätsmarknaden har alltid varit viktig för oss och har stått för stor del av Fiberdatas omsättning, men genom att vi förvärvade P to P har vi även kommit in på it-marknaden och företagsmarknaden.

Hur ser du på konkurrensen?
– Det är jättetufft. Pratar man om hårdvara är det större och större prispress, tuffare från leverantörerna som vi köper utrusningen ifrån och vi är fler på marknaden. Därför vill vi även
sälja tjänster, där det är bättre marginaler. Det är också en av anledningarna till att det gick som det gick förra året för oss.

Hur ska ni lyckas sälja fler tjänster?
– Förutom att leta förvärv, arbetar vi med försäljningsavdelningen inom Fiberdata som haft det svårt senaste tiden. Vi måste omstrukturera den avdelningen och hitta säljare med erfarenhet från den sektorn som har de kontakterna på marknaden. Det gäller att ha rätt attityd, det ska brinna under sulorna och verkligen sälja offensivt. Det har också varit ett av problemen här att man haft lite mer förvaltande försäljning.

Vad har du som ny vd för för krav från ägarna?
– Det är framförallt att bibehålla och stabilisera lönsamheten givetvis. Att växa är också viktigt eftersom man tycker vi är för små, vilket gör att vi kommer att titta mycket på förvärv.

Hur ska ni lyckas bibehålla lönsamheten?
– Återigen, där är försäljningsorganisationen jätteviktig, affärerna finns ju därute så vi måste ju bli ännu mer aggressiva och offensiva i nykundsförsäljningen. Sedan tror jag också på att förvärva fler bolag och få fler ägg i korgen.

Kommer vi få se kostnadsbesparingar?
– Vi försöker ju hålla nere kostnaderna så mycket vi kan och bibehålla lönsamheten, så vi får jobba både med intäkts- och kostnadssidan. Men vi har inte planerat för några besparingar direkt.

Planerar ni för expansion?
– Sedan i våras har vi börjat snegla på den norska marknaden eftersom vi ligger mycket längre fram i Sverige. Vi samarbetar ju en del med Alcatel och just i Norge har vi tagit rygg på dem och gått in där tillsammans med dem. I maj fick vi vår genombrottsorder där och har fått fler order sedan dess. Just nu är Norge en extremt intressant marknad, så det är inte omöjligt att vi etablerar oss lokalt. Dessutom har även börjat nosa på Storbritannien tillsammans med Netadmin och Alcatel.

Om man ser till Thalamus som aktie, hur ska ni bli en vinnare där?
– Att tjäna pengar är alltid det bästa sättet att få upp värdet på en aktie. Så bibehålla lönsamhet och skapa förtroende på aktiemarkanden är jätteviktigt. Sedan hoppas vi kunna komma ut med mycket positiva nyheter under hösten.

Du är en av mycket få kvinnor som är vd för ett företag noterat på Stockholmsbörsen. Hur ser du på det?
– Det är klart att det blir större intresse kring min tjänst eftersom jag är kvinna, det har nog skrivits mer om det än om jag vore en man, men samtidigt det får jag väl utnyttja positivt å Thalamus vägnar.

Slutligen, vad tar du med dig för erfarenheter från din tid på ÅF?
– Jag tar egentligen inte bara med mig erfarenheter därifrån, utan från hela mitt yrkesliv. Jag har ju jobbat både med infrastruktur och nättjänster, men också som it-konsult vilket gör att jag har förståelse för P to Ps verksamhet. Jag har även arbetat mycket med förvärv, har erfarenhet av både goda och dåliga tider och hur snabbt det kan vända.

Fakta

Namn: Kristina Englund
Bor: i Trångsund
Familj: man och två barn
Utbildning: civilingenjör teknisk fysik, KTH
Karriär: affärsområdeschef för telekom på ÅF, it-konsult Atello, diverse tjänster hos Telia
På fritiden: skjutsar hon sina barn till deras aktiviteter. Dessutom är Kristina Englund ordförande i Konstskridskoföreningen eftersom hennes ena dotter åker konståkning. 
Semestern: tillbringade hon på en segelbåt och en vecka i en ishall med hennes dotter