När jag träffar Getupdateds vd och tillika grundare Mattias Kaneteg har han sällskap av Addminds grundare Johan Kadar, som idag verkar som vice vd och affärsområdeschef för samma bolag.

För snart ett år sedan beslöt sig Getupdated, som vid den tidpunkten gick under namnet Eastpoint, att köpa Addmind och sedan dess har de båda lett det snabbväxande internetmarknadsföringsbolaget som under de senaste tre månaderna ökat sin omsättning med 260 procent.

Den kraftiga försäljningstillväxten har delvis sin förklaring i en gynnsam marknad, men också i hårt arbete och ett flertal uppköp, förklarar Mattias Kaneteg.

– Bara i år har vi förvärvat elva företag med en omsättning från 3 miljoner kronor upp till 30 miljoner kronor, säger han.

Drygt åtta år har gått sedan Mattias Kaneteg grundade den webbyrå som idag är Getupdated. Från att ha jobbat som enmansföretagare sommaren 1999, rekryterade han två personer från Kanal5 några månader senare, en verksamhet som vuxit till att i dag ha 210 anställda i fem länder.

Till skillnad från många av Getupdateds konkurrenter, som blev tvungna att lägga ner verksamheten eller skära kraftigt för att överleva, fortsatte företaget att växa med 100 procent årligen under hela lågkonjunkturen.

– Bolag som Icon Medialab, Framfab och Razorfish hade otroligt mycket kostnadsmassa. Samtidigt satsade vi på kontor utanför stan, lägre priser och bra produktutbud, säger Mattias Kaneteg som under de hårda åren skötte en stor del av försäljningen själv.

Men för Getupdated medförde nedgången även fördelar. Motvind för konkurrenterna innebar också att Getupdated kunde fånga upp flertalet av dessa företags nyckelkunder.

Det nya namnet Getupdated Internet Marketing har företaget burit i mindre än en månad. Målet med namnbytet var framförallt att samla alla företag som Getupdated köpt upp den senaste tiden under ett och samma varumärke och dessutom hitta ett gångbart namn inför den planerade internationaliseringen.

– Namnet har fått väldigt bra mottagande i England och USA, förklarar Johan Kadar och tillägger att det är just på dessa marknader, och då framförallt i Storbritannien, som den största tillväxten finns.

Idag har Getupdated 95 procent av sin omsättning i Sverige och med tanke på att svenska företag i snitt lägger mellan 5 till 10 procent av sin marknadsföring på internet, jämfört med upp till 50 procent i Storbritannien, är matematiken enkel. Den brittiska marknaden har betydligt större potential, säger Johan Kader, men understryker samtidigt att andelen internetmarknadsföring på den svenska marknaden kommer att öka kraftigt nästa år.

För att peka ut en lokal konkurrent som jobbar med hela spektrat, alltifrån sökordsmarknadsföring till webbyggande, namnger Mattias Kaneteg ut Notabene, som medger att antalet konkurrenter inom de olika verksamhetsområdena är betydligt fler.

Hur hanterar ni konkurrensen?
– Den klarar vi jättebra. Vi växer betydligt snabbare än markanden och dessutom med lönsamhet. Sök inom internetmarknadsföringsmarknaden växer ju med 50 procent per år, medan vi vuxit 260 procent bara det kvartalet, svarar Mattias Kaneteg och tillägger att det långsiktiga tillväxtmålet ligger på över 100 procent årligen, 50 procent organiskt, 50 procent genom förvärv.

Apropå konkurrenter, hur står ni er gentemot Tradedoubler?
– Vi konkurrerar mycket med dem. Tradedoubler är ju större som företag, däremot har vi tagit igen marknadsandelar i Sverige. Om våra prognoser för i år slår in går vi om dem i här sett till omsättningen och vi tar faktiskt en hel del kunder från dem. Men i övriga Europa är de ju betydligt större.

Hur ser era expansionsplaner ut?
– Vi tittar på flera marknader, men vi vill befästa vår position där vi finns nu. Det är att omsätta över 500 miljoner kronor per år och finnas på 12 marknader 2009. Om vår prognos slår in omsätter vi 200 miljoner kronor redan i år, jämfört med 68 miljoner kronor ifjol. Dessutom vill vi gå in i nya europeiska länder.

Med andra ord ska ni konkurrera med Tradedoubler även där?
– Ja, det blir att konkurrera både med Tradedoubler och andra bolag. Tradedoubler är störst på nätverk och banners, så med tanke på att lyckats ta oss in på deras hemmaplan, ska det inte vara något problem att göra det på någon annan marknad heller.

Fakta

Getupdated grundades år 1999, då under namnet Eastpoint.
Bolaget verkar främst inom internetmarknadsföring, hosting, kampanjer, trafikgenerering och sökordsmarknadsföring, men bygger även webbsidor från grunden och driver webbhotell.

I dagsläget har företaget 210 anställda, varav drygt 180 arbetar i Sverige, resterande personal finns i USA, England, Norge och Frankrike.

Det engelska kontoret öppnades i våras och det också där Getupdated tror starkast på tillväxt.

Getupdated Internet Marketing består av två affärsområden: Getupdated Internet Media och Getupdated Internet Solutions. Dessutom ingår hostingbolaget Crystone i koncernen.

Totalt har bolaget 60 000 kunder, varav majoriteten svenska kunder

För närvarande sitter Getupdated utspridda på fem kontor, men bara om några veckor flyttar alla ihop och blir ett i nyrenoverade lokaler i centrala Stockholm, något som Mattias Kaneteg hoppas kommer att göra det lättare att anställa personal.