Fredrikstad verkar vara en plantskola för El-giganten-vd:ar. När Henrik Bjönnes nu lämnar vd-rollen för att bli general manager för Skandinavien tar hans byfrände Anders Nilsen över.
De har även annat gemensamt, utöver att båda är från Fredrikstad. Båda är ungefär lika gamla/unga, och båda bor i Sollentuna.

Vad är den största skillnaden mellan Norge och Sverige?
– Det positiva är de fantastiska möjligheterna. Det är en större marknad, men också hårdare konkurrens. Det gäller att vara på hela tiden och ha ett snabbt driv.

Hur ska du tackla den hårda konkurrensen?
– Det finns fler aktörer här, men marknaden är så stor att det kan finnas plats. Tillgänglighet är väldigt viktigt för oss. Vi kommer att fortsätta med vår expansionsplan för att nå ut till ännu fler kunder i Sverige.

Nyligen storsatsade ni på butiken på Kungsgatan i Stockholm,, blitr det fler citybutiker?
– Det är en del av vår plan, men det är också väldigt viktigt att ha fokus på mindre orter. De stora lådorna passar bra in i vårt koncept. Men vi är även otroligt nöjda med Kungsgatan sedan vi nyinvigde den. Vi har ökat försäljningen med 50 procent i augusti och september och det är faktiskt lite över våra egna mål.

Det verkar vara norskt som gäller på svenska vd-posten?
– Jag hoppas att styrelsen väljer utifrån person och inte efter varifrån man kommer. Jag har blivit vald utifrån de resultat jag har gjort tidigare som ansvarig för Elkjöp i Norge. Vi satsar starkt på Sverige. I Norden är det den största marknaden.

Vad blir den största skillnaden med dig på vd-posten i stället för Henrik Bjönnes?
– Vem det är som person är egentligen ganska oväsentligt. Vi har lagt vår målsättning ihop och har störst fokus på att genomföra den. Det kommer att ta tid att genomföra de lagda strategierna så det gäller att ha tålamod.

Era konkurrenter, till exempel Onoff, har börjat satsa på att leverera tjänster till hemmen, är det något ni kommer att göra också?
– Först och främst är det viktigt att hålla rätt riktning. Det viktigaste för oss är riktig produkt till rätt pris. Vi har lokala lösningar för sådana tjänster i dag, men det är inget vi har marknadsfört. Om man tar stora detaljhandelföretag som Ikea så har de alltid haft fokus på det de är bra på.

Hem-pc-erbjudandet kommer att avskaffas. Kommer ni på något sätt att marknadsföra er som alternativet till hem-pc?
– Vi gör det redan i dag. Vi ökar utbudet av laptops med stark prestanda och vi utvidgar hela tiden sortimentet. Jag tror att kunden kommer att uppleva det bättre att köpa produkten hos oss när de kan se och ta på den. Hem-pc har varit produkter med hög prestanda som man kan betala över tid. Den möjligheten kommer vi också att erbjuda.

Fakta

Namn: Anders Nilsen
Ålder: 33 år
Födelseort: Fredrikstad
Bor: Sollentuna
Familj: Gift och två döttrar, 8 och 1 år gamla.
Utbildning: Ett års marknadsföring, men blev aldrig klar eftersom han började på El-kjöp under studietiden.
Karriär: Började på El-kjöp som 20-åring och kommer närmast från två och ett halvt år som vd på norska El-kjöp.
Bästa film: Braveheart
Läser just nu: ”Det är mest mejl”
Favoritblogg: ”Ingen, men jag börjar bli intresserad av det, eftersom vi får mycket bra feedback på genom bloggar. Det är ett bra verktyg som vi ska börja använda i högre grad.”
Visste du att: Anders Nilsen ser sig själv som en riktig prylbög. ”Jag har i princip allt vi har här i varuhuset. Jag älskar prylar, även om jag inte alltid hinner nyttja dem. Retail är detail, det är viktigt att ha spetskompetensen också och kunna coacha kunderna in i detalj.”