Det är Tailsweep som har byggt upp ett annonsnätverk med fler än 130 inflytelserika bloggar och sociala medier i Sverige. Där kartläggs vilka varumärken som omnämns oftast i den svenska bloggosfären.
Just nu är H&M det mest ombloggade företaget.
It-företagen däremot lyser med sin frånvaro i bloggdjungeln. Först på 13:e plats hittar vi Sony, som får sällskap på 20-i-topp av Creative på 18:e plats.
– Företag som annonserar på bloggar märker effekten av att kunna rikta sina budskap direkt mot specifika och engagerade målgrupper. Bara den senaste månaden har antalet kampanjförfrågningar från annonsörer tiodubblats, säger Joachim Lerulf, vd på Tailsweep och fortsätter:
– På samma korta tid har räckvidden på vårt annonsnätverk nära tredubblats till närmare en halv miljon unika besökare per vecka. Med denna ökningstakt kommer sociala medier snart att utgöra en av de viktigaste mediekanalerna för annonsörer.
1. (8) H & M + 81,3 procent
2. (19) Christian Dior + 140 procent
3. (6) Lindex + 33,3 procent
4. (10) Marc Jacobs + 33,3 procent
5. (5) Acne 0 procent
6. (ny) Gina Tricot 0 procent
7. (1) Topshop - 53,1 procent
8. (28) Zara + 87,5 procent
9. (17) Balenciaga + 18,2 procent
10. (3) Åhléns - 50 procent
13. (11) Sony - 28,6 procent
18. (42) Creative + 75 procent