Placering, färgval och bakgrundsmusik är avgörande faktorer om exempelvis de stora hemelektronikkedjorna ska öka försäljningen. Det säger handelsforskaren Jens Nordfält till som skrivit boken ”Marknadsföring i butik” med 400 olika tips till butiksinnehavare.

– De som följer mina råd kan öka sin omsättning med 20 procent, säger Jens Nordfält till it24.

Valet av att köpa en vara påverkas av så kallade perceptuella regler. Hur människor påverkas beror på intrycket av färger, ljud och dofter. 83 procent av det som uppfattas som tankar kommer från visuella intryck, enligt Nordfält

Enligt Nordfält kan försäljningen av varor öka med tio procent om man placerar varorna motsols i butiken.

– Viktigt att påminna kunden om vad hon behöver. Precis som man alltid hittar tandborstar vid tandkrämen, säger Nordfält.

Enligt honom kan lugna färger som exempelvis blå och grön i bakgrunden inge en exklusiv känsla och därmed kan man få ett högre pris för en vara. Skarpa färger som röd och orange stjäl uppmärksamheten.

Ett problem är att 95 av 100 butiker är för röriga. Nordfälts rekommendation är att lyfta fram ett visst urval av produkter.

– Man ser inte skogen för alla träden är i vägen, säger Nordfält som liknelse.

Han lyfter fram datorbutiken Inlife i Stockholm som ett exempel på en butik som lyckats hitta en personligprägel med bra färgval, showrooms, exklusiv känsla, men det saknas en balans som inbjuder till impulsköp.

– De skulle lyckas bättre om de hade exempelvis en korg full med bluetoth eller liknade bredvid datorerna, säger Jens Nordfält.

När det gäller e-handelsbutiker gäller samma tankemönster som för en fysisk butik. Människor vill att det ska vara enkel och bekvämt.

Bakgrundsmusik fungerar i större butiker, men det ska inte vara radio eller kända låtar för då drar man kundens tankar och uppmärksamhets ifrån varorna. Ett vanligt förekommande fel i de flesta butiker, enligt Nordfält

Det går inte på att lura kunder till att köpa en vara däremot går det att få kunderna att handla mer än vad de tänkt sig. sig. De varor som är lätta att få till ett impulsköp är billiga, mindre saker och som är lagringsbara. Varan upplevs som en belöning.

– En pappa med ett barn är en lätt målgrupp som lockas till impulsköp. Männen känner sig duktiga och vill ha belöning, säger Jens Nordlöf skrattandes.

Han fortsätter med att berätta att kvinnor är mer benägna till impulsköp i klädaffären och män i elektronikaffärer.

Nordfält uppger att det finns skillnader mellan manlig och kvinnlig perception. Män ser bättre rakt fram i en radie på 60 cm och ser mer till funktionen med produkten. Kvinnor är bättre på att se ur ögonvrån och har mer känsla för design.

De gånger en kund lämnar en butik med en vara och har känslan att man känner sig lurad förkommer oftast i de situationer där man har råkat ut för personlig försäljning.

– Säljaren har kommit åt en känslig punkt och det kan vara allt från att ett behov har skapats till att man spelar på att det är bra pris i kombination av att det är ett tidsbegränsat erbjudande, säger Nordlöf

Nordfälts bok belönades nyligen med priset ”Årets marknadsföringsbok”.

– Det känns fantastiskt kul. Jag har forskat i 10 år i ämnet och tagit del av 40 års forskning och det känns som en bekräftelse på det arbetet som jag har gjort, säger en glad Jens Nordfält

Fakta

  • Runt varor som det säljs mycket av ska man placera kringutrustning som kunden inte lika ofta är i behov av.
  • Varor som placeras motsols i butiken ökar försäljningen.
  • Lyft inte fram 40 olika datorer, utan välj ut åtta och ha fem av varje sort synlig
  • Kunden letar inte efter varor på lägsta hyllan och läser inte information och skyltar. Lyft ut de varor som kunden ska se.
  • Blå bakgrundsfärg med dämpad belysning inger en exklusiv känsla.
  • Hitta en balans mellan dyra och billigare varor
  • Bakgrundsmusik funkar i en stor butik. Spela hissmusik, klassiskt eller instrumental.
  • Ställ inte in varan bara i en hylla visa på nyttan med den.
  • Bygg upp produktdemonstrationer och dela in butiken i olika rumsmiljöer.


    Vanliga nitar som de flesta faller för:
  • När det är en stor samling varor på ett ställe tror alla per automatik att det är lägre pris.
  • När ett pris exponeras stort utgår man att det är ett bra pris.
  • Märkesexponering inger uppfattningen att det måste vara bra.