Det har den senaste tiden spekulerats vilt om vilket bolag som ska köpa upp den allt populärare communityn Facebook.

Svaret kom igår kväll när Microsoft meddelade att det köper 1,6 procent av Facebook för 240 miljoner dollar framför ögonen på bland andra Google, enligt Wall Street Journal.

Affären innebär att treåriga Facebook värderas till 15 miljarder dollar.

- Vi är nöjda med de ekonomiska detaljerna i den här affären, säger Microsofts affärsområdeschef Kevin Johnson.

Facebook använder sedan tidigare Microsofts tjänster för annonsering på sajten. Gårdagens affär omfattar även ett avtal som ger Microsoft ensamrätten till att sälja annonser på Facebook utanför USA.

Flera analytiker menar att Microsoft betalar ett högt pris med en hög risk.

- Den enda vägen för det här att fungera är om Facebook blir en sorts operativsystem för användare på internet. Att alla loggar in på Facebook varje dag för att komma i kontakt med sina vänner och använder massor av framtida tjänster som utvecklas för det (Facebook), säger Toan Tran, analytiker på Morningstar, till Reuters.

Facebook grundades 2004 av Harvardstudenten Mark Zuckerberg. Bolaget plockar in cirka 250 000 nya användare per dag och Microsoft tror att det kan öka antalet användare till 300 miljoner från dagens cirka 50 miljoner.

I dag återvänder cirka hälften av användarna varje dag till Facebook och cirka 59 procent finns utanför USA.

Enligt Wall Street Journal räknar Facebook att i år omsätta 150 miljoner kronor och en vinst på 30 miljoner kronor.

Googles grundare Sergey Brin uttalade sig om affären i samband med en analytikerträff i Kalifornien på onsdagen.

- Vi känner inte att vi behöver äga varje framgångsrikt internetföretag, säger Brin som även antydde att Microsoft hade bjudit för mycket.