– Det känns extremt bra. Det är väldigt speciellt att vi ska bygga Microsofts intranät på deras egna verktyg Sharepoint. Därför är det ett strategiskt viktigt uppdrag för oss och är ett extremt bra referenscase, säger Peter Jörgne om affären med Microsoft.

Hur lyckades ni vinna ett sånt avtal?

– Vi är aggressiva på marknaden och jag tror att de ser oss som en bra partner. Dessutom har vi en av de största säljkårerna i branschen.

Hur mycket är affären värd för er?
– Det är ett relativt högt värde om man tittar på intranät men det största värdet är själva referenscaset i sig.

Enligt Peter Jörgne innebär uppdraget att Getupdated ska förädla Microsofts befintliga digitala mötesplats, göra det lite mer ”state of the art” och byta ut publiceringssystemet mot Sharepoint. Totalt ska infranätet binda ihop 600 anställda.

Var det hård konkurrens om affären?
– Microsoft fick in fem offerter, sedan gick det två till tre vändor tills vi vann uppdraget. Däremot vet jag inte vilka de var. Vi var lite underdogs, sedan var det en eller två riktigt stora aktörer.

Hur ser du på konkurrenssituationen generellt sett för Getupdated?

– Vi är väldigt konkurrensutsatta och slåss mot både reklambyråer, webbyråer och it-konsulter i olika affärer.

Hur skulle du beskriva orderingången för er del?

– Just nu är den extremt hög, vi är fullbelagda på alla vertikaler.

Fakta

Getupdated grundades år 1999, då under namnet Eastpoint.
Bolaget verkar främst inom internetmarknadsföring, hosting, kampanjer, trafikgenerering och sökordsmarknadsföring, men bygger även webbsidor från grunden och driver webbhotell.

I dagsläget har företaget 210 anställda, varav drygt 180 arbetar i Sverige, resterande personal finns i USA, England, Norge och Frankrike.

Det engelska kontoret öppnades i våras och det också där Getupdated tror starkast på tillväxt.

Getupdated Internet Marketing består av två affärsområden: Getupdated Internet Media och Getupdated Internet Solutions. Dessutom ingår hostingbolaget Crystone i koncernen.

Totalt har bolaget 60 000 kunder, varav majoriteten svenska kunder