– Vi tror att tiden är mogen för dagligvaror. För drygt åtta år sedan såg tekniken helt annorlunda ut. Många människor surfade via modem och nu har vi bredband. Internethandel har ökat dramatiskt. Människor gör det mesta via nätet som exempelvis handla diverse saker, bokar resor och betalar räkningar.

Vad har för KF för e-handelsplaner?
– Vi tittar på vilka förutsättningar som finns. KF och Coop har under en längre tid jobbat mot det här, men närmare detaljer kring projektet är hemliga.

När ska ni lansera sajten?
– Det är inte fastställt när e-handelsprojektet ska vara slutfört.

Vad tror ni säljer bäst på nätet?
– Jag kommer inte att gå in på några detaljer. Vi tror att det finns en marknad och nu vill vi jobba med projektet i fred.

Hur mycket investerar ni?
– Vi går inte ut med den här typen av information. Men, vi har ett par gubbar som jobbar med det här.

Hur står ni er gentemot konkurrenterna?
– För omkring åtta år sedan var det flesta dagligvarubutiker inne i svängen och drog sig ur. Var det befinner sig i startgroparna kan jag inte svara på.

Claes Hessel, tidigare vd på nätbutiken Netxtra och Niklas Zeitlin som har var operativ chef på Netxtra finns nu ombord på hos er. Har de rekryterats för att vidareutveckla e-handelsprojektet? 
– Ja, det har de. Det här är egentligen inget konstigt. Vi har i dag pilotprojekt i Västerås, Jönköping och Malmö. Vi vill se vad som händer och därefter ta ställning till vilket håll vi ska utveckla e-handelsprojektet.

Fakta

Namn: Pär Jansson
Ålder: 50 år
Bor: Stockholm
Favorit it-pryl: "Det får bli min digitala musikanläggning."
Visste du att… Pär Jansson har varit deltidsbonde och har haft 50 kor och 50 får.