Det är tredje gången som Hans Kullin gör undersökningen Bloggsverige i privat regi. Undersökningen genomfördes i början av januari i år och 1000 personer svarade (av dessa hade 806 minst en egen blogg). De tidigare undersökningarna gjordes 2006 och 2005.
- Det som mest sticker ut är att det är så många yngre tjejer som bloggar. Nu är den typiska svenska bloggaren en kvinna mellan 16 och 20 år. För två år sedan var det också en kvinna, men då var hon mellan 26 och 30.
Det här tror Kullin hänger samman med modebloggandets genombrott.
- Mode är så konkret och passar att blogga om, det är lätt att illustrera och det lätt att länka till det man skriver om. Och det är något som intresserar många unga tjejer. Det är mer krävande att blogga om något så abstrakt som till exempel politik. Bloggverktygen har dessutom blivit så enkla att tröskeln till att börja blivit lägre.
Bloggarna uppdaterar inte bara sina egna bloggar varje dag utan läser mellan en och fem andra bloggar om dagen. De lägger mellan en och tre timmar i veckan på att göra det.
Däremot klickar de sällan på annonser på bloggarna.
- Något som överraskade mig är att bloggarna är positiva till att bli kontaktade av företag, säger Kullin.
- Det är ju inte ovanligt att man använder sin blogg för att berätta hur man blir bemött i en affär av ett företag. Det kan vara både negativ och positiv kritik. I de lägena har alltså de flesta bloggare inget emot att företag tar kontakt med, antingen för att svara eller ta reda på mer om kritiken.
- Det är något företagen borde utnyttja mer. På det advokatbyrå jag jobbar blev vi till exempel kritiserade i en jämställdhetsfråga på en blogg förra året. Då valde vi att svara och föra en dialog med bloggaren, och det blev en konstruktiv dialog. Det första steget är naturligtvis att ta reda på vad som skrivs på bloggarna om företaget.
Vilket blir extra viktigt med tanke på hur vanligt det är bloggarna läser varandra bloggar.
Den typiska svenska bloggaren enligt Bloggsverige är:
- Kvinna
- 16-20 år gammal.
- Läser 1-5 bloggar om dagen.
- Spenderar 1 timma per vecka med att läsa bloggar.
- Läser oftast bloggar på kvällstid.
- Använder aldrig en RSS-läsare för att läsa bloggar.
- Läser helst bloggar om vardagsbetraktelser.
- Läser bloggar för att bli underhållen.
- Har aldrig klickat på en annons på en blogg.
- Är medlem i ett socialt nätverk för att hålla kontakt med kompisar.
- Bloggar för att hon gillar att skriva.
- Uppdaterar sin blogg varje dag.
- Har inget emot att bli kontaktad av företag i sin egenskap av bloggare.
- Är inte anonym.
- Har inte annonser på sin blogg.