Digital illusions, Dice, har hållit hov för den europeiska spelpressen under veckan. Det började i måndags med demonstration av bolagets tre nya spel och under resten av veckan har det sedan genomförts intervjuer på Dices kontor vid Slussen.

Intresset för spelen är stort över hela världen. Det beror både på att alla tre spelen bjuder på nya grepp och att det varit tyst om bolaget så länge. Med ungefär tolv miljoner sålda Battlefield-spel är Dice respekterat bolag i spelvärlden.

- Men det är ju inget snack om att det dröjt för länge mellan våra spel. Senast vi kom med något nytt var 2006. Vi skulle ha kommit tidigare med vårt Battlefield: Bad company, men vi underskattade de tekniska utmaningarna i att göra en helt ny motor för spelet, säger Patrik Söderlund.

Bad company är Dice första spel för konsol och dessutom det första spelet i serien med ett stort uppdrag för singelspel.

Den unika spelmotorn, Frostbite, tillåter att spelaren förstör allt som finns i spelvärlden. Man kan alltså skjuta sönder hus och träd och spränga upp kratrar i marken, och dessa förändringar blir bestående. Att man gömmer sig bakom en vägg innebär alltså inte att man är säker. En fiendesoldat kan helt enkelt skjuta bort väggen med en granat.

Det är denna spelmotor som försenat spelet under lång tid.

- Nu ska det bli väldigt spännande att se hur det tas emot. Rent kommersiellt så är Bad company det av spelen som har störst potential.

Något datum för release är inte officiellt, men Söderlund säger ”i sommar”.

Ytterligare ett spel i Battlefieldfamiljen kommer ungefär samtidigt. Battlefield heroes. Det är ett gratisspel som man laddar ner från nätet (det är ungefär 500 Mb stort) och sedan spelar gratis online. Spelet ingår i genren ”cartoon shooter”, alltså ett skjutaspel i en grafisk stil som mest påminner om tecknad film.

Spelet vänder sig till alla som spelade Battlefield förr, men slutat allt eftersom seriens spel blivit allt svårare, och till alla som gillar kortare spelupplevelser på nätet.

Men gratis, hur ska Dices ägare Electronic arts tjäna pengar på det då?

- Vi har tagit idén från Korea. Där har spelutvecklarna svårt att tjäna pengar på sina spel eftersom piratkopieringen är så stor. Därför har man spel som laddas ner gratis från nätet, men där man tjänar pengar på reklam och mikrobetalningar, säger Söderlund.

- Det fungerar ju uppenbarligen bra där, så vi ville testa samma sak för Battlefield i Europa och USA. Det här är egentligen ett stort experiment och vi vet inte hur det kommer att gå. Vi hoppas så klart att det ska kunna bli en ny modell för att göra spel inom EA, men ärligt talat är det ingen som vet.

Mikrobetalningarna genereras av att man som spelare köper extra utrustning till sin karaktär i spelet. Man kan inte köpa saker som höjer ens förmåga, bara saker som gör karaktären mer personlig. Reklamen kommer antagligen inte att finnas inne i spelet utan enbart på spelets sajt.

Den stora snackisen under veckan har dock det nya Mirror’s edge varit. Ett actionäventyr där man spelare en ”runner” som tar sig fram över hustaken i en storstad, jagad av polis och tv-bolag. Spelsekvenserna som visades under veckan var hisnande.

- Det är ju ett helt nytt grepp för oss. Vi behöver bredda oss och visa att vi inte bara är en Battlefieldfabrik, utan att vi kan göra annat också. Genren är ny för oss och egentligen ny i spelvärlden också, det finns liksom inget annat spel att jämföra med.

Patrik Söderlund tycker att Dices ställning i EA-koncernen är stark, trots att man alltså inte kommit med något nytt spel på så länge.

- Att ingå i EA ser jag bara som en fördel, att göra till exempel Battlefield heroes hade antagligen varit omöjligt om vi varit ett eget börsnoterat företag. Så mycket pengar kan man nästan inte lägga på ett experiment av det här slaget utan att ingå i en koncern som EA.

Digital Illusions börjar närma sig 300 anställda, och Patrik Söderlund tror inte att företaget kommer att expandera så värst mycket mer.

- Nej, vi har pratat mycket om det där och det är för det första inget egensyfte för oss att bli väldigt stora med massa anställda. För det andra är vi ett företag som sysslar med kreativa saker, så det måste vara kul att jobba på Dice för att vi ska kunna fortsätta göra bra spel. Och jag tror att den här storleken är rätt lagom för oss.