När 33-årige Jonas Norberg i januari 2005 höll i en Ipod insåg han att beräkningskraften som krävs för att spela upp en video borde räcka till att spela upp två ljudströmmar samtidigt. Där och då kläcktes produktidén till Pacemaker, ett dj-system i fickformat.
I dag tre år senare och många tuffa stunder är produkterna klara för lansering.
– Vi tänker på den som en portabel playstation för musik. Den gör det möjligt för vem som helst att mixa och vara kreativ med musik, säger Jonas Norberg.
Hela resultatet av Toniumgängets arbete är tänkt att presenteras i veckan. Nu ska den första upplagan av Pacemaker distribueras ut till 2000 konsumenter, resten av konceptet avtäckas och de första intäkterna ska börja rulla in.
Det stockholmsbaserade bolaget håller även på att knyta avtal med en rad återförsäljare och distributörer i USA, Kanada, Nya Zeeland, Japan, Korea och Europa. Den portabla dj-systemet tillverkas i Korea och kostar omkring 6000 kronor.
– Distributörerna och återförsäljarna får ta all risk, vi lämnar ingen säkerhet för att vi vet att det finns en efterfrågan, säger han.
Jonas Norberg säger att det inte finns tid för eftertanke utan nu är det fullt driv framåt.
– Det är nu det gäller. Intresset är enormt och vi växer så att det knakar. Jag har inte förstått än vad som håller på och händer, säger Jonas Norberg.
Bakom satsning står en rad riskkapitalbolag som tillsammans skjutit till 50 miljoner kronor.
Det stora genombrottet som bolaget väntat på kom december 2006 då det fick ett brygglån på 15 miljoner kronor och mars 2007 fick det in resterande 35 miljoner kronor i riskkapital. Investeringar som genomfördes av Industrifonden, Arvid Svensson och Ekstranda, Maratone, Lundena och Rami produktion.
– Det hade varit helt omöjligt för oss att ta produkten och tjänsterna till marknaden om vi inte hade fått in pengarna, säger Jonas Norberg och fortsätter.
– Jag har satsat allt på det här, jobbat dygnet runt och tappat i vikt. Hade inte pengarna kommit in hade projektet dött, säger han.
– Det är sjukt svårt att få riskkapital, man ska inte tro att det är lätt. Där sitter det en panel med män i kostym, med ett mål att sänka din idé och det krävs att man har tänkt igenom varenda detalj. Gör man fel är man rökt. De gillade dj-systemet, men alla intresserade sig mer för mixindelningsfilen, en teknik som var skalbar och genererar pengar, säger Jonas Norberg.
Jonas Norberg berättar att det var åtskilliga dagar efter mötet med Industrifonden som nästa idé kläcktes på tunnelbanan - det ska bli världens största radio.
Det resulterade i utvecklingen av två ytterligare tjänster, klientmjukvaran Pacemaker som är gratis och där användare kan redigera sin musik på antingen en PC eller Mac och community Pacemaker.net där den mixade musiken kan laddas upp och spridas över hela världen.
– Devicen blev toppen på isberget. Mjukvaran fungerar som vår Itunes och sajten fungerar som Youtube fast med musik, säger Jonas Norberg.
Att det är lagligt att ladda upp och lyssna på mixad musik beror på att bolaget har fått licensrättigheter från Stim och Ipfi, förklarar Jonas Norberg.
Bolaget har i dag 19 anställda och planer att rekrytera 20 under året. Eftersom det är först nu som bolaget släpper produkterna på marknaden anser Jonas Norberg att det är svårt att uttala sig om de finansiella målen.
Hur ser konkurrensen ut?
– Det finns ingen direkt konkurrent. Vi konkurrerar indirekt med Ipod och andra musikspelare.
Vilken målgrupp riktar ni er mot?
– Vi riktar oss till alla som är musikintresserade.
Hur kom ni på designen till produkten?
– Industridesignbyrån Nopicnic som bland annat ligger bakom SonyEricssons design har tagit fram det.
Hur har du klarat dig utan intäkter så här länge?
– Det har inte varit lätt och det är klart att jag har tvivlat. Under tre år har jag levt på 30 kronor per dag och ätit ris och bönor. Det har varit tufft, en enorm psykisk press och jag har inte ens haft råd med ett SL-kort.
Vad har drivit dig under dessa tre år?
– Det som har drivit mig framåt är att alla mina intressen har kokats ned i det här och övertygelsen om att världen behöver våra produkter.
Har du alltid velat bli entreprenör?
– Jag förstod inte förrän mycket senare att det var entreprenör jag var
Namn: Jonas Norberg
Ålder: 33 år
Bor: På Södermalm
Fritidsintresse: Musik, mat, resor och upplevelser.
Utbildning: Civilingenjör
Mest stolt över… mina bröder
Favoritfilm: Magnolia av Paul Thomas Anderson
Äter gärna: Allt som jag inte redan provat
Dricker gärna: Vin och konstiga läskedrycker
Boktips: The Looming Tower - Al-Qaeda's Road to 9/11
Visste du att… Jonas Norberg fortfarande gillar ris och bönor.
- 2005 jan Får produktidén till Pacemaker, en anställd
- 2005 nov Får kapital halv miljon från Almi och börjar på Stings entreprenörsskola som hålls av Jane Walerud.
- 2005 dec (2 pers)Daniel Wallner kommer in som utvecklare,
- 2006 feb (3 pers) Martin Renck börjar som kreativchef
- 2006 mar (4 pers) 300 000 från Vinnova och Ola Sars kommer in som marknadsdirektör
- 2006 juni Träffar Industrifonden första vändan
- 2006 nov, idén utvecklas till att vi ska göra radio
- 2006 dec får 15 miljoner i riskkapital
- 2007 feb-apr (9 pers)
- 2007 aug-dec (14 pers)
- 2007 dec får 35 miljoner i riskkapital
- 2008 mar (19 pers) lanserar hårdvara, mjukvara Pacemaker editor och communityn