– För att vi tycker att det är en spännande marknad, med stor tillväxtpotential och det är kul och få vara med från början och bygga upp den tillsammans med danska förlaget Gyldendal.

Hur kommer det sig att ni gör det här nu?
– Vi har funnits i Sverige i två år och det känns naturligt att ta det här steget nu.

Vilken målgrupp riktar ni er mot?
– Snittåldern på vår målgrupp är 38 år och 57 procent av dessa är kvinnor.

Hur är intresset för mobila ljudböcker?
– Ljudböcker är bra underhållning för dem som exempelvis pendlar eller rör på sig. Det är ett bra alternativ till radion.

Vilka expansionsplaner har ni framöver?
– Vi vill etablera oss i Norden, Tyskland och England som är stora marknader för ljudböcker.

Varför tar ni bort varumärket Bokilur?
– Det hänger ihop med att vi vill växa och det känns naturligt att byta till ett internationellt namn.

Har ni finansiering för en expansion?
– Vi kommer att ta in omkring 6 miljoner euro från riskkapitalmarknaderna, där vi avser expandera till.

Hur skulle du summera året som varit?
– Det har varit ett år då vi fick fart på tjänsten och kundtillströmningen tog fart. Vi har femdubblat kundantalet och det är en tjänst som människor är villiga att betala för. Vår snittkund spenderar 140 kronor per månad.

Till sist, vilka bok lyssnar du på?
– Munken som sålde sin Ferrari; av Robin Sharma