Förra året slog mobilt bredband igenom. Nu kommer även surf i mobilen starkt. 3 säger att 30 000 kunder skaffat surfpaket för mobilen de senaste veckorna.

- Det är väldigt tydligt att det mobila internet händer nu. Vi pratar med sajter som säger att mobilbesöken ökat med upp till 25 procent på bara några veckor, säger Jonas Levin, marknadsdirektör på 3.

De andra operatörerna ser en liknande utveckling.

- Vi har en ökning av en mobila datatrafiken i nätet med 700 procent sedan förra sommaren. Det är visserligen all datatrafik, men vi märker också en tydlig ökning av det mobila surfandet, säger Charlotte Züger, kommunikationsdirektör för mobila tjänster på Teliasonera.

- Vi går inte ut med några siffror, men kurvorna pekar spikrakt uppåt. Tillväxtprocenten är mycket men hög, men man ska minnas att vi utgår från låga siffror, säger Thomas Ekman på Tele 2.

Telenor ger samma bild.
- Det ökar markant. Jag tror att när folk väl börjar surfa med mobilen så vänjer de sig snabbt. Det finns många hemsidor med information man har nytta av. Jag sitter på tunnelbanan nu, och bara att kunna kolla avgångstider på SL:s hemsida i mobilen är ju väldigt praktiskt, säger Markus Adaktusson och fortsätter:

- Under årets första månader ökade antalet "klick" på vår portal med över 40 procent; de dominerande tjänsterna är Google, tv i mobilen, spel, Aftonbladet, Facebook, Youtube, Musik och Windows live messenger. 

På 3 menar man att det främst är två saker som drivit på genombrottet: Fast pris på mobilsurfandet och bättre mobilanpassade sajter.

- Nu finns det plötsligt väldigt många sajter som fungerar bra i mobilen, som Youtube och Facebook. SR, TV4, Aftonbladet, DI, DN, Eniro, Mobil och Lunarstorm, säger Jonas Levin.

Charlotte Züger tycker att bilden är lite mer komplex.
- Det är många saker som driver utvecklingen. Fasta priser och bättre sajter, men också nya mobiler som är lättare att surfa med bidrar, säger hon.

- För vår del märker vi också att vår tjänst Surf open hjälper till. Det är en funktion som anpassar hemsidor för mobilen och gör surfandet smidigare.

Alla de fyra stora operatörerna erbjuder idag fasta priser för att surfa med mobilen.

- Det viktiga för kunden är att ha koll på kostnaderna. Det har vi lärt oss av den gamla internetbranschen, säger Jonas Levin.
3 lanserade sin tjänst 3Mobil Surf för två veckor sedan. Med den kan kunden surfa fritt för 3 kronor om dagen. Det är ett av marknadens lägre priset och orsaken till anstormningen av surfkunder. Tele2, Telenor och Teliasonera har alla fasta priser och har haft det längre än 3.

Nio kronor per dag verkar vara en standardtaxa, men den som tar månadsavtal för datatrafik kommer ner i pris till någonstans mellan 99 och 150 kronor.

- Fasta priser är absolut en viktig faktor. Det finns en osäkerhet kring kostnaderna, men med ett fast pris behöver man inte fundera, säger Markus Adaktusson.

Fortfarande verkar dock mobilt bredband där man surfar med den bärbara datorn med ett USB-modem vara det som genererar mest trafik.

- Ja, modemet är den produkt som säljer bäst i våra butiker. April var elfte månaden i rad som modemet toppade försäljningen, konstaterar Züger.

Det finns också frågetecken kring vem som ska tjäna pengar på trafiken och hur.

- Det mobila surfandet öppnar för helt nya affärsmodeller för oss och tjänsteleverantörerna. Där gäller det att hitta modeller som gör att det mobila surfandet blir en bra affär både för oss och de som driver sajterna, säger Thomas Ekman på Tele2.

Hur ofta surfar du med mobilen?
Det är inte längre tillåtet att rösta.