Modebloggarna Blondinbella.se och Kenzas har synts överallt på sistone. H&M köper in reklam på helsidor och det talas om TV-produktion på Kanal5 för Blondinbella. Framgångarna duggar tätt. Tekniskt så är det två enkla bloggverktyg (en .NET produktion samt Blogg.se) som bloggarna är baserade på. Vad är modebloggarna värda jämfört med andra svenska webbföretag?
SEO-konsulten Markus Jalmerot berättar för IT24 att han fått många förfrågningar om värdet på bloggar och domännamn:

- Intresset verkar stort där ute. Det är därför jag tagit fram en modell för att ta reda på hur mycket en blogg egentliga värde.

Modellen har delvis baserats på hårda, tekniska faktorer som:
. Längd på bloggnamnet
. Har bloggen en TLD (top-level domain)
. Antal backlinks till bloggen
. Bloggens ålder och historik i sökmotorer
. Bloggens PR (Pagerank)
. Antal indexerade sidor för bloggen
. Alexa rank för bloggen
. Bloggens nyckelord i URL:er

Därefter har Markus Jalmerot även tittat på mjukare egenskaper i sin genomgång:

. Igenkännande
. Hur uppseendeväckande är bloggens domännamn, titel och allmänna beskrivning?
. Kan bloggen få besökare efter de "hört talas om bloggen"
. Framtida potential för bloggen

Förväntade intäkter har baserats på dagens redovisade intäkter samt potential till annonser intäkter i framtiden. Hänsyn har även tagits till bloggarnas förväntade livslängd.
Markus Jalmerot säger att det trots hårda fakta varit svårt att ge bloggfenomenen en prislapp. Men hans rapport ger Blondinbella.se ett värde på 2 miljoner kronor. Kenzas bloggkoncept som det ser ut idag får en prislapp på 500 000 kronor.

I vår har även Jonas Lejons tjänst Bloggvärde.se lanserats. En sajt som omgående ger en bloggs värde baserat på siffror från Bloggz.se.