Den som går till Eniros hemsida möts direkt av nya supersök. Det är den sökfunktion man startar med om man inte väljer Gula sidorna, kartor eller något annat. Supersök är Eniros nya sätt att försöka ge användarna en samlad bild snabbare.

- Egentligen innehåller inte supersök något som inte ha funnits tidigare på Eniro, man har kunnat söka fram all information tidigare också. Men nu har vi tagit fram en bättre och enklare presentation, säger Christer Pettersson.

När man via supersök söker på ett företag får man nu dels träffen eller träffarna från Gula sidorna, en karta och därunder även resultatet från en webbsökning. Informationen är kanske inte så djup, men det är onekligen ett enkelt och effektivt sätt att ge samlad information på en sida.

- Målet med supersök är i första hand inte att locka nya besökare utan snarare att få de användare vi redan har att öka sin frekvens, alltså att använda våra tjänster mer.

- Sedan tror vi att det på sikt kan leda till nya användare. Men vi har redan 2,4 miljoner besökare i veckan och är en av Sveriges fem största sajter, det är inte så lätt att snabbt öka antalet besökare.

Supersök har snarare smyg- än superstartat. Lanseringen har inte föregåtts av någon kampanj och det kommer ingen heller under den närmaste tiden.

- Nej, nu handlar det om att tweaka till tjänsten ytterligare så att den blir precis som vi och användarna vill ha den. Responsen hittills har varit övervägande positiv men vi har även fått en del bra kritik som vi tagit till oss av, säger Pettersson.

Några siffror på hur många som använt tjänsten hittills vill Eniro inte ge, men Pettersson säger att det handlar om ”tvåtaliga procents” ökning.

- Folk använder tjänsten, det har gått snabbare och bättre än vi vågat hoppas. Alla tecken tyder på att användarna gillar supersök och kommer att använda det.

När kommer vi att få se era troll prata supersök i tv-reklamen?
- De kommer säkert prata om supersök, men kanske inte just nu, det dröjer lite.