Att nystartade Westpeak ligger granne med svenska Google känns inte som någon tillfällighet. Det här är bolaget tror sig kunna hjälpa svenska små och medelstora företag att göra raketkarriär - på just Googles träfflistor.
Det handlar om sökordsoptimering, alltså att fixa hemsidan så att den hamnar högt upp bland träffarna när någon söker på Google.
- Vi arbetar bara med kunder som vill optimera sin sida och hamna högt på Google med relevant information. Säljer man hudvårdsprodukter ska man hamna högt på Google, annars har man helt enkelt inte gjort sin hemläxa, säger vd Mattias Nyberg.
Westpeak ägs av Nyberg, som står för entreprenörskapet och säljet i bolaget, samt sökordsoptimeringsexperterna Jim Westergren och Marcus Westberg. I den än så länge rätt smala nischen är dessa båda något av gurus.
- Skillnaden mellan oss och våra konkurrenter är att de går in på hemsidorna och ändrar lite i koden, medan vi bygger om hemsidan från grunden. Man måste ha en bra plattform i botten för att lyckas med sökordsoptimering. Den har vi.
Wespeak bygger en ny hemsida på ungefär en timme. Man använder en mall som man utvecklat som helt anpassats för att Googles spindlar ska hitta rätt. För det tar man 19000, vilket är mer än konkurrenterna men som enligt Nyberg kommer att ge betydligt bättre resultat.
- Men sökordsoptimering bestå av två saker, onpage och offpage. Att ändra onpage, alltså på hemsidan, går fort och är relativt enkelt. Mallen löser inte allt, det måste fortfarande finnas ett bra content, säger han.
- Offpage handlar om hästjobb, om att skapa kontakter och nätverk, att se till att bloggar och andra sidor länkar till den egna sidan. Vi har inte en stor kundbas där alla bara länkar till varandra i ett länkbyte, vi arbetar med att skapa länkar in till hemsidorna vi arbetar med. Där finns inga genvägar, det handlar om att jobba hårt.
Vem behöver era tjänster?
- Tittar man på alla e-handelsbutiker så är de flesta inte byggda på rätt sätt för att hamna högt på Google. Kolla på en så stor sajt som Björn Borg Footwear. Inte ens den är rätt byggd. Jag skulle säga att nio av tio nätbutiker inte är sökordsoptimerade. Vi skulle antagligen ha alla som kunder om jag bara fick chansen att prata med dem ungefär som jag pratar med dig nu, säger Nyberg.
Westpeak bygger mycket på experterna Westergen och Westberg, hur vet du att de blir kvar i bolaget?
- Det är vi tre som gemensamt äger Westpeak. Vi har inte tagit in några andra investerare för vi tror inte på den idén. Vi vill växa organiskt och fortsätta att vara personliga. Vi tror inte på att jobba för att våra aktier ska stiga i värde utan vill jobba för att våra kunder ska växa. Det är så vi vill driva det här företaget.
Vad gör ni om ni växer så att Westergren och Westberg inte hinner med allt?
- Om det skulle komma till den punkten så kommer vi att ta in andra tekniker, men Marcus och Jim kommer alltid att vara kvalitetsansvariga. Dessutom har vi redan Niclas Strindell anställd, han är inte lika känd som Niclas men lika duktig.