Det är journalisten Gisela Linde som i boken ”Lev enklare” ger råd och tips för hur du kan komma till rätta med din livssituation och därmed må bättre.

– Boken är en hjälp för att lokalisera systemfel i livet och hitta sin drivkraft. Vi har det så bra materiellt ställt men ändå så klagar vi över att vi är stressade och trötta. Det gäller att omprioritera i livet för att hitta det som verkligen får oss att må bra. När det blir för mycket av det goda så blir det bara aska av allting. Man måste bli hårdare på att välja bort, även bra saker, och prioritera för att må bättre, säger Gisela Linde om hur man ska gå tillväga för att få livet att vända.

Här är hennes bästa tips: 

Inventera ditt liv och få syn på dina måsten och borden:
Gör en tredelad lista där du delar in måste, borde, vill. Mycket av det som stressar är saker som vi tycker att vi borde göra. Sänk ribban istället, gör det du måste och det du vill. Strunta i det du tycker att du borde göra.

Hitta egen tid:
Ofta säger vi att vi inte har tid för oss själva. Men det gäller att få syn på dina egna luckor. Skriv dagbok på bussen, eller kliv upp före familjen. Då har du gjort något för dig själv redan innan dagen börjat och slipper vänta på en tid som kanske aldrig kommer.

Växla tempo:
Ofta när vi är stressade susar vi på av bara farten. Istället kan man medvetet testa att göra saker långsamt, till exempel vika tvätt eller dammsuga. Om vi gör saker snabbt när det behövs men lyckas sänka tempot när det gäller andra saker, så hittar man vilan i vardagen.

Experimentera med vardagsvanorna:
Prova till exempel köpstopp och lev billigare, stäng av mobilen vissa tider eller ha en datorfri dag i veckan. Ett annat alternativ är att införa en vilodag i veckan där ingen i familjen ska storhandla eller tvätta . Utvärdera sedan erfarenheterna efter en månad med familjen för att få syn på vad som stressar.

Boka inte kalendern full utan lämna kvar tid för spontanitet.
Och ta dessa luckor på lika stort allvar som inbokade saker.
 
Odla din egen vilja:
Ta lust, olust och stress, positiva och negativa känslor på allvar. De visar vad som tar och ger energi, då blir du bättre på att känna igen vad du mår bra av.

Prioritera hårt och personligt:
Ofta tror vi att vi vill ha och göra ungefär samma saker som människor omkring oss. Men vi är ju olika. Känn efter ordentligt och säg nej till allt som bara känns halvkul.