Igår publicerade It24 en intervju med danska analytikern John Strand där han bland annat sa att det behövs en ny form av innehåll för mobil-tv ska lyckas. Att titta på sport på mobilen är enligt Strand som att kolla på tv genom ett nyckelhål och inget som fungerar för en massmarknad.

På MTG Online håller man inte med.

– Nej, inte alls. Jag tror att han har fel. Folk vill se precis samma sak på mobilen som de ser på tv. Vi märker till exempel att underhållning, sport och tecknade barnprogram är populära. Samma varumärken och samma underhållning som lockar massa tittare till tv:n är det som lockar dem till mobil-tv, säger Stefan Vlachos, ansvarig för mobil-tv på MTG.

Så du tror inte på specialproducerat innehåll för just mobil-tv?
– Nej, inte på speciella program gjorda enbart för mobilen. Däremot kanske man ibland kan göra förkortningar av program eller producera tilläggsinnehåll som fungerar för mobilen.

Korea är ett föregångsland inom mobil-tv, men Strand menar att man inte kan lära sig så mycket av Korea eftersom mobil-tv är gratis där. Alltså finns ingen fungerande affärsmodell för hur kommersiell mobil-tv ska fungera. Men inte heller här ger Vlachovs honom rätt.

– Även om folk tittar gratis så väljer de ju vad de tittar på och vi kan se vad som lockar dem att titta på tv i mobilen. Och det är precis samma program som de ser på tv. Jag kan inte se att något annat skulle fungera här heller.

Så du tror att det är en vansklig affärsidé att göra programinnehåll bara för mobil-tv?
– Ja, det måste jag säga. Att göra ett nischat program för en nischad marknad slutar med en väldigt liten målgrupp. Då tror jag betydligt mer på att jobba med program som redan finns, att lägga till innehåll till dem och göra viss anpassning för mobil-tv istället.

Att du har de här åsikterna, hänger inte det samman med att du representerar Viasat som just vill sälja sina vanliga program även till mobilen?
– Nej, faktiskt inte. Jag har jobbat med mobil underhållning i tio år och vi har sett samma sak inom andra områden. Titta på spel. I början fanns massor av små spel och speltillverkare, men nu är det de stora spelen och de kända varumärkena som spelas på andra plattformar som dominerar även på mobilen. Sims är ett exempel. Samma sak kommer att gälla för tv.

Varför har inte mobil-tv fått sitt genombrott ännu om innehållet redan finns?
– Det finns flera svar på den frågan. Först och främst har inte alla svenskar en 3G-telefon. Sedan skiljer det mycket i vilken bandbredd som programmen sänds i vilket påverkar kvaliteten. Detsamma gäller mobilerna, kvaliteten varierar. Dessutom måste det bli mer ergonomiskt att hitta programmen och titta på dem i mobilen, branschen behöver enas om en standard för spelare. Sedan finns även vissa rättighetsproblem. Vi kan till exempel inte visa alla program som vi har i broadcast på mobilen, det blir en anpassad tablå.

Vad säger du om Strands kritik mot bristen på affärsmodeller, att operatörer och innehållsproducenter inte lyckats skapa dessa än?
- Där har vi en väg att vandra, men platserna i värdekedjan kommer att sätta sig. Det är inte vi mot operatörerna, utan vi tillsammans som kommer att lösa det här.